Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med batterigreppet på 5D II

Produkter
(logga in för att koppla)

mickeruben

Medlem
Hej, klantade till det och tog i för mycket på skruven vid montering av greppet, resultatet blev ett "klick" i plasten och att plasthjulet tappat kontakten med själva skruven och bara snurrar runt. Kan därför inte demontera greppet, någon som har ett tips eller är det bågfilen som gäller ?

Om jag hamnade i samma situation så skulle jag lyfta luren och ringa Intervision i Malmö och fråga Christer som är SLR expert, vad göra?
Demontera batteripacket underifrån / från sidan så att man kommer åt skruven.

Jag tog en titt på mina 5dmk2 och precis som den gamla tråden påpekar så finns det ingen naturlig delning av batterigreppet, skruvar tex (ps det är Christer på Intervision i Malmö jag tycker du skall ringa)

Det där gör mig så arg.
På den "gamla goda" tiden (400D-tiden) var det en solid skruv rakt igenom. Batterigreppet satt som berget och kändes som ett med kameran. Visserligen hade den lösningen nackdelen att det krävdes lite "djävlar anamma" för att lossa skruven, men det satt i.a.f. bra.
Nu verkar det vara någon slags överföring med plastkugghjul istället. Sitter dåligt, och JA - mitt har också gått sönder. Jag har dock några kuggar kvar så det går att manövrera.

Någon lösning på ditt problem har jag inte, men jag kände mig nödd och tvungen att avreagera mig litet =D

PS. Bågfil fungerar nog utmärkt, men risken finns att skruven blir svår att få ut sen ;)

ANNONS