Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med batterigrepp mb-d80

Produkter
(logga in för att koppla)

jofawe

Aktiv medlem
Hej!

Är det nån mer än jag som har problem med batterigreppet till D80? Nikons original mb-d80 alltså?

När jag ska sätta i batterierna (har originalbatteriet och ett pirat) så går kameran igenom batterierna och visar att de är nästan tomma, trots att de är nyladdade.
Däremot om jag testar var batteri för sig i kameran så funkar dem å de är fullladdade.. så får jag hålla på att testa så tillslut så funkar det.

Ska det vara så?!

Sen går det inte köra batterigreppet på bara ett batteri heller..
Det är bara två veckor gammalt..

Är det någon skillnad i kapacitet på batterierna? Nikons originalbatterier kanske har inbyggd elektronik som piratbatteriet saknar, som gör att dom inte fungerar ihop. Har inte fördjupat mig i detta, men ska kolla upp lite mer när jag får mina 2 pirater jag beställt.

Har ej en D80, men polaren har en med ett battri i greppet, och det funkar utmärkt (orginal batteri)

MVH Ralf

Lyfter denna tråd då jag fått hem mitt mb-d80 och undrar en grej.

Enligt Tom hogans complete guide to the Nikon d80 så skall (om batterierna har lika kapacitet) kameran börja dra ström från det vänstra så att säga. Testade först med ett batteri medans det andra stod på laddning ( båda original nikon ) satte det först i den högra batteriplatsen och detta fungerade fint, testade sedan att sätta det ena i den vänstra platsen och då slocknade allt, ingen indikering för hur många bilder som finn på minnet i det övre lcd fönstret i avstängt läge eller något sådant.

Till sist testades med båda batterierna inkopplade och kameran hoppar igång, har dock inte hunnit testa batterkapaciteten ännu men kan det finnas risk att den vänstra batteriplatsen är ur funktion?

Min fungerar utan problem med ett batteri oberoende av vilket fack som jag använder. Det verkar som att det är något tillverkningsfel på ditt exemplar.

jag kanske kan tillägga att jag inte har haft några mer problem nu.. det är ibland det hoppar till och batteriindikatorn "flashar om" ..

När jag kollar batteristatus så funkar iaf både vänster och högerfack.

Då låter det mer som glapp någonstans. Är alla stiften på batterigreppets kamerakontakt rena och fullt utskjutna? De ska fjädra litegrann. Kolla blecken också (de platta kontakterna), både i kameran och på/i batterigreppet. Det är lätt hänt att det kommer smuts eller skräp någonstans och då kan den här typen av problem uppstå.

Men om allt ser bra ut är det nog inget som du kan göra något åt. Jag skulle lämna tillbaka den om det fortsätter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar