Annons

Problem med av/på knapp Canon eos 50D.

Produkter
(logga in för att koppla)

xianze

Avslutat medlemskap
Hej Fotosidan, hoppas jag postar denna tråden i rätt del annars får gärna valfri vänlig moderator
flytta den till rätt ställe.

Hursomhaver: Jag har fått problem med mitt av/på vred till min canon eos 50d. Kameran går ej längre att stänga av, har provat att ta ut och sätta i batteriet samt blåsa rent ifall det har kommit in någon sand (dock ej med tryckluft utan med munkraft). Vredet "klickar" till precis som det alltid har gjort men när man vrider det till botten stå stänger ej kameran av sig. Någon som har vart med om något liknande eller har något tips på vad man kan testa att göra själv?
 
Hej Fotosidan, hoppas jag postar denna tråden i rätt del annars får gärna valfri vänlig moderator
flytta den till rätt ställe.

Hursomhaver: Jag har fått problem med mitt av/på vred till min canon eos 50d. Kameran går ej längre att stänga av, har provat att ta ut och sätta i batteriet samt blåsa rent ifall det har kommit in någon sand (dock ej med tryckluft utan med munkraft). Vredet "klickar" till precis som det alltid har gjort men när man vrider det till botten stå stänger ej kameran av sig. Någon som har vart med om något liknande eller har något tips på vad man kan testa att göra själv?

Lämna in den till Intervision.
 
Lämna in om du vill få det reparerat, borde landa på en kostnad mellan 1000-2000:-. Annars låter du bara kameran stå påslagen hela tiden. Det brukar normalt inte resultera i någon som helst praktisk skillnad.
 
Skillnaden är att sensorrengörningen inte går igång, för det gör den vid manuella till- och frånslag. Men den går att starta med separat kommando.
 
Gammal kamera, knappast värt att laga. I praktiken är det ingen skillnad. Batteriet räcker nog länge även när kameran är påslagen. Nån form av standby-funktion finns.
 
Hej, Sorry för liten bump, tack för alla svar!
Det hela löste sig på det sättet att jag kom på att jag hade tecknat en tillägsförsäkring, nu kom det tyvärr lite ivägen men idag lämnades den iaf in på reparation och förhoppningsvis så går detta på "förlängd garantin". (tillägsförsäkring köpt för 1500kr när kameran införskaffades)

En sista kommentar till det sista inlägget skulle väl kunna vara att jag känner verkligen inte att Canon Eos 50d kameran begränsar mig i mitt fotande utan kamerahuset är snarare ypperligt för mina behov, det jag mest troligtvis skall spendera mina nästa kronor på är bättre objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.