Annons

Problem med autofokusering canon eos 1000d

Produkter
(logga in för att koppla)

lillmulan

Ny medlem
Har nyligen blivit ägare till en begagnad canon eos 1000d och ska villigt erkänna att jag inte alls har 100% koll på alla funktioner och misstänker att jag kan ha mixtrat till någon inställning utan att mena det, eller bara kommit åt någon knapp... Det är väl i alla fall vad jag hoppas på, men misstänker att det kan vara värre också och att det helt enkelt är så att jag gått på en nitlott på blocket och att kameran såldes för att det är något problem med den.

Problemet jag har är i alla fall att nu när jag skulle ta en bild idag så knäpper kameran inte av. Hade den i full automatik läget och höll nere knappen halvvägs för att autofokusering skulle anpassa sig men inget händer... Fokuseringspunkterna blir inte ens röda.

Nu har jag provat att ta av och sätta tillbaka objektivet, ta ur minneskortet och batteriet och sätta i det igen, återställt kamerans inställningar och funktioner men det går bara inte. Har även satt objektivet på manuell fokus och då kan jag knäppa av ett foto men autofokus händer inte ett skvatt

Använde kameran för två dagar sen och då var det inga som helst problem med den, sen dess fram tills jag försökte använda den idag har den bara legat och ingen har mixtrat med den... Jag begriper inte vad som har hänt från en gång till en annan så har den bara lagt av.

Några tips på vad det kan vara och vad jag kan göra?
 
Lortiga kontakter mellan kamera och objektiv spökar ibland.
Damm på sekundärspegeln (sitter bakom den stora spegeln) eller nere i spegelhuset, där autofokussensorerna sitter, kan också skapa problem av det här slaget.

Antar att du inte har ett annat objektiv att prova med, eller en annan kamera att prova objektivet på?
 
Nej jag har ju tyvär inte det, har redan funderat på att man skulle provat ett annat objektiv och utesluta om det är kameran eller objektivet som strejkar.

Kontakterna kan man försöka rengöra dom själv lite försiktigt med en tops? Något nere i spegelhuset vågar jag ju definitivt inte ge mig på själv...
 
...
Fokuseringspunkterna blir inte ens röda.
...

Just det (att de inte blir röda) är väl i och för sig ett korrekt beteende av kameran om den inte hittar fokus (inte fokuserar alls). Det röda är ju en signal att "nu är fokus inställd".
Fast det var knappast någon tröst till dig just nu.

Finns det någon i bekantskapskretsen du kan prova att byta hus och objektiv med så kanske du kan utesluta några saker på det viset

Vi får hoppas att det är rengöring av kontakter som behövs. Jag har svårt att tro att det skulle vara damm i huset som är orsaken. I fullautoläge borde den rimligvis försöka med någon av alla fokuspunkter och alltså visa lite livsgnista på det viset.

Är batteriet ordentligt laddat?

Petter ...
 
Eos 1000D

Hade ett liknande problem igår. Var ute och fotade, också helt plötsligt hände inget när jag tryckte ned avtryckaren.
Jag tog ur batteriet och satte i det igen, provade med ett annat objektiv, tog ur minneskortet och satte i igen. Men inget hjälpte.
När jag kom hem provade jag igen med samma resultat. Lade undan kameran någon timme, tog ut minneskort och batteri och slog sedan på kameran igen. Helt plötsligt fungerar allt som vanligt. Har ingen aning om vad problemet var egentligen....

/Hans Norén
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.