Annons

Problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Tumla

Medlem
Jag var på en enduro tävling och tog kort i helgen.
När jag kommer hem och kollar på bilderna på datorn märker jag att runt 80-90% av bilderna är ur fokus.
Många av bilderna är precis ur fokus.

Jag använde en nikon d7000 med nikkor 70-200mm objektiv.
Inställningarna jag hade var:
AF-c
Med 39 punkter (testade 39 punkter auto, samt 3D) men körde mestadels med bara 39 punkter.
Manuellt läge
Bländare 3-5
Slutartid 80, 100-200 (80 hade jag när jag ville göra så att det blev mer fartkänsla i bilderna)

Kollade runt lite på youtube efter åt för att få reda på vad felet är.
Såg någon där som pratade om autofokus finkalibrering som finns på nikon d7000.
Har satt igång den nu (den va av innan)
Kan det ha fixat problemet?

Kan tyvärr inte lägga upp en bild som visar vad jag menar då jag inte är hemma just nu.
 
Fininställning av objektivet kollar du bäst på stillastående objekt (en sedel på en vägg) märker du inget där såär det inte det och det är troligen inte det.

AF-C och 9 punkter brukar jag använda, men det är svårt för ofta tar den fokus på bakgrunden istället, risken är troligen större hur fler punkter man använder. Har funderat på om man får fler bildet ut med enbart en punkt? Man bör ta en serie bilder ivarje tagning så att AF hinner ställa in sig. 3D kan fungera om färgerna på förare skiljer sig mot bakgrund.

Du får ju kontrollera att det inte är rörelseoskärpa och inte ur fokus


Objektivet ska också hänga med Nikons är ju OK, men äldre Sigma eller Tamron är inte så snabba i AF

Men det är säkert lika svårt som fota fåglar som jag gör
 
På stillastående objekt så har jag aldrig sådana problem.

Om af missar motivet och tar bakgrunden ist. Borde inte bakgrunden vara i fokus då?

Ska testa med 9 punkter nästa gång.
Har läst att man kan ha 11 punkter utspritt men inte lyckats hitta den inställningen än.

När jag har tagit bilderna så har jag hållit knappen halvt intryckt tills då jag vill ta bilden (för den ska ju fokusera då) men det kanske är bättre att ta en bild lite innan man egentligen vill ta bilden då?

Lite jobbigt för jag tycker kameran är långsam med att ta bilder (får lång tid emellan dom) men jag får väl lära mig att time'a bilderna bättre :)
 
Se efter vilken fokuspunkt som kameran har valt och vilken del av motivet som då kameran försökte fokusera på. Det kanske kan ge en ledtråd.
 
Jag har inte min kamera (Nikon Df) här, men jag har för mig att det går att se i den.

I ViewNX2 är det Image -> Show Focus Point, men det tycks tyvärr som att programmet bara kan visa fokuspunkt när man har använt AF-S. Det kan bero på att programmet är för gammalt för att vara helt kompatibelt med min kamera, men det vet jag inte.
Prova själv!
 
Nu har jag installerat ViewNX-i och provat. I det programmet syns vald AF-punkt även för AF-C.
 
Jag tycker det låter som alldeles för långa slutartider.
1/80 - 1/200 med en 200 mm glugg vid så snabb sport som enduro kan inte fungera om man inte är en hejare på att panorera. Om man inte panorerar gissar jag att man måste ner på kanske 1/800 eller kortare för att få till det.

Dessutom om du använder AF-C i autoläge väljer kameran den fokuspunkt den tror är bäst. Det blir praktiskt taget alltid fel. Du har noll koll. Använd AF-C utan auto. Då väljer du vad kameran ska fokusera på.

Tillägg. Se sid 95 i instruktionsboken om automatiskt AF-område.
 
Slutartid 80, 100-200 (80 hade jag när jag ville göra så att det blev mer fartkänsla i bilderna)

Jag håller med Anders: Med slutartider på 1/200 eller längre kommer du mycket sällan få några speciellt skarpa bilder i enduro, oavsett om de är i fokus eller inte.

Lite beror det på vinkel, fotar du från sidan och panorerer funkar det bra med 1/200 eller längre, men du kommer få en hel del oskarpa bilder bland de som ser bra ut. Men fotograferar du åkare som kommer emot dig är det bara i mycket långsamma partier som 1/100 - 1/200 har någon chans att ge skarpa bilder.

Jag brukar köra ofta med 1/400-1/500 när jag vill ha hyfsat många skarpa bilder på åkarna (det blir dock inte 100% ens då) och få rörelseoskärpa i hjulen så att bilderna inte ser för orörliga ut. Sedan kan man givetvis prova med längre tider, en del bilder blir bra, andra inte, men de som blir bra blir ju ofta läckra.

Men skall du verkligen prova autofokusen och se vad den går för bör du nog köra med 1/1000 eller kortare, först då har du tagit bort rörelsoskärpa ur ekvationen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.