Annons

Problem med att Bridge hänger och kraschar

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej, alla!

Och hej, Benny! Jag såg din tråd om kraschande Bridge, men jag ville inte stöka till den eftersom våra problem inte är riktigt lika, även om de säkert kan vara besläktade, så jag startar en egen tråd istället.

Jag har en del problem med Bridge CS3. Jag använder Win XP Home. Ett av problemen gäller också ett par andra program.

1. Hängningsproblem 1.

Efter att jag arbetat i Bridge och sedan stänger ned det går det nästan aldrig att starta upp det igen. Detta beror på att processen Bridge.exe finns kvar under processer i aktivitetsguiden.
Jag får därför gå in i aktivitetsguiden och stänga ned processen manuellt. Därefter är det inga problem att starta Bridge igen.
Detta är inte särskilt mycket jobb, utan problemet är att Bridge på det sättet inte avslutas korrekt, nytillagda keywords kan försvinna från listan etc.

Jag har samma problem med två andra program, mitt brännarprogram söm följde med datorn och ett dubblettletarprogram som är freeware.

Är det någon som vet om detta beror på buggar i programmen eller om det är systemfel i Windows?
Om det är ett Windowsfel, finns det enklare sätt än en ominstallation av Windows för att komma tillrätta med problemet?


2. Hängingsproblem 2.

Ganska ofta när jag har Bridge öppet svarar inte vissa andra program, exempelvis utforskaren och Firefox. Utforskarfönster jag försöker öppna brukar öppna sig så småningom om jag väntar, men det tar flera minuter innan något överhuvudtaget händer.
Om jag däremot stänger ned Bridge släpper blockeringen, vad den nu består i, och de andra programmen svarar igen utan att jag behöver tala om för datorn en gång till vad jag vill göra, exempelvis starta Firefox.
En susning, någon?


3. Kraschproblem

Bridge kraschar, dvs bara stänger ned sig utan felmeddelanden, ibland när jag arbetar med mappar som innehåller många bilder, 150-200 st eller fler.
Krascherna inträffar inte omedelbart, utan oftast när jag är nästan färdig med mappen, att gå igenom den och ge bilderna keywords, ratings och diverse metadata.

Återigen, en susning någon? Eller någon annan som känner igen något eller flera av de här problemen? Det är också värdefullt att känna till för felsökningen.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Jag har bara 512 MB än så länge, vilket är systemkravens minimigräns för CS3, men ska uppgradera till minst 2 GB snart.
Jag är nybörjare på Bridge, så jag vet inte än hur mycket som är tilldelat PS/Bridge. I Elements 3 är det default 50%.

Men det verkar som att många andra har diverse liknande problem med Bridge trots stort internminne. Se exempelvis http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=91981

Mvh.
Lasse C
 
Lasse C skrev:
Jag har bara 512 MB än så länge, vilket är systemkravens minimigräns för CS3, men ska uppgradera till minst 2 GB snart.
Jag är nybörjare på Bridge, så jag vet inte än hur mycket som är tilldelat PS/Bridge. I Elements 3 är det default 50%.

Men det verkar som att många andra har diverse liknande problem med Bridge trots stort internminne. Se exempelvis http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=91981

Mvh.
Lasse C

Kan bara hålla med. Tänkte också om det var min dator som var problemet men jag har 1 gb ram och allt annat som ska vara mer än tillräckligt för Bridge men drabbas av exakt samma problem som du beskriver.
 
Skönt att höra att jag inte är ensam om precis de här problemen med Bridge. Då kan jag grubbla mindre över eventuella systemfel.

Problemet att Bridge kraschar när jag jobbar med ett stort antal bilder skulle nog kunna bero på för lite internminne, men hängningsproblemen har jag svårt att koppla till lite internminne.

Det hade varit en annan sak om jag hörde att datorn jobbade, alltså använde sig av växlingsfilen, och att det var därför saker blev sega. Det händer ofta när jag växlar mellan olika större applikationer. Det kan ta lite tid ibland, men jag hör att datorn jobbar hela tiden.
Men den seghet som Bridge orsakar hos andra program handlar om mycket längre tider, om det överhuvudtaget händer någonting. Dessutom är den i motsats till "vanlig" seghet helt ljudlös. Inte ett skvatt märks av att datorn gör något överhuvudtaget, exempelvis med växlingsfilen.

Och att programs processer hänger kvar fast de är korrekt avslutade tror jag måste bero på antingen programfel, systemfel eller både och, inte på internminnets storlek så länge det uppfyller minimikraven.

Mvh.
Lasse C
 
Jag har haft problem med att Bridge plötsligt stängs av. Kan knappast bero på klen dator, jag har en dualcoreprocessor och 3 Gb ram. Jag har inte brytt mej så mycket, använder Bridge mest för att öppna vissa jpg-filer i ACR och för att skriva in lite metadata i ett fåtal bilder.

För att hålla koll på och sortera och välj ut bilder använder jag FastStone Image Viewer. Vill jag öppna en bild i Photoshop trycker jag "E" och vill jag öppna i Bridge (för att sedan kanske öppna i ACR) trycker jag "Alt+2"

Orsaken är att jag inte tycker att jag behöver Bridge som jag upplever som långsamt och inte ger så bra överblick samt att jag använder två datorer, den ena (laptopen) används då för att visa bilder med en projektor. I laptopen har jag inte Bridge.
 
gesoulis skrev:
Kan bara hålla med. Tänkte också om det var min dator som var problemet men jag har 1 gb ram och allt annat som ska vara mer än tillräckligt för Bridge men drabbas av exakt samma problem som du beskriver.
Mina häng- och kraschproblem med Bridge är nu i stort sett lösta. Jag hoppas att du och andra kan ha nytta av hur jag lyckades lösa mina.

Efter att jag installerat CS3 fick jag nästan omedelbart ett meddelande om att det fanns uppdateringar. Det gick inte att installera dessa. Jag försökte vid flera tillfällen senare också.

Det slog mig så småningom, eftersom det verkade vara den kvarhängande processen Bridge.exe som ställde till diverse problem, att jag kunde försöka uppdatera hela CS3 från Photoshop istället.
Jag stängde ned Bridge. Jag gick in i aktivitetsguiden och stängde ned processen Bridge.exe som hängde kvar som vanligt. Jag startade sedan Photoshop direkt utan att gå via Bridge, sökte efter uppdateringar via menyerna i Photoshop, och körde igång installationerna.

Till min förvåning och glädje fick jag efteråt meddelandet "Update Complete". Både uppdateringarna till Bridge och Photohop lyckades.
Sedan dess hänger inte processen Bridge.exe kvar efter att jag stängt ned programmet, Bridge orsakar inte längre hängningar hos andra program, och det kraschar mycket sällan, inte mer än vad andra program gör.

Mvh.
Lasse C

bildsten skrev:
För att hålla koll på och sortera och välj ut bilder använder jag FastStone Image Viewer.
...
Orsaken är att jag inte tycker att jag behöver Bridge som jag upplever som långsamt och inte ger så bra överblick samt att jag använder två datorer, den ena (laptopen) används då för att visa bilder med en projektor. I laptopen har jag inte Bridge.
Tack för tipset! Jag tycker också att Bridge är långsamt att jobba med, och det ger mig inte riktigt de söknings- och sorteringsmöjligheter jag skulle vilja ha. Jag har för mig att jag hört mycket gott om FastStone Image Viewer. Jag ska nog testa det.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.