Annons

Problem med att boota från cd

Produkter
(logga in för att koppla)

kri.and

Aktiv medlem
Jag har tänkt att testa Linux/Ubuntu och se om det är nåt för mig (har xp för tillfället).
Har laddat ner iso-filen och bränt på en cd som jag sedan ska boota från, det är här problemt uppstår: i bootmenyn så ändrar jag till cd/dvd-enheten och sparar inställningarna, datorn startar om MEN bootar inte alls från skivan utan drar igång xp som vanligt. Har även testat att välja dvdbrännar-enheten men det är samma sak där.

Någon som har en aning om varför detta inträffar?

Har en Fujitsu Siemens Scaleo H

/Kristoffer
 
Du kan ju börja med att felsöka om datorn vill boota med någon skiva över huvud taget. Exempelvis en Windows-CD.

Sedan förutsätter jag att du vet hur man bränner en ISO-fil?
 
ÄR cd/dvd:n bootbar? Man anger när man bränner en skiva om den ska vara bootbar. Såvida du inte har en image du bränner som redan är en bootbar cd/dvd så kan det vara detta som är problemet kanske?

//Jerka

Edit:Sedan förutsätter jag att du vet hur man bränner en ISO-fil? ...mew2
 
Åh fan! :)

Jag brände som vanlig data-cd, nu såg jag att man kan välja startbar data-cd i Nero.

Då var det löst förhoppningsvis.

Tack för hjälpen!
 
I Nero Express väljer man väl "bränn image till skiva" väljer image-filen och startar bränningen?

Nero Burning rom har jag inte så där vet jag inte hur man gör.

/Kristoffer
 
kri.and skrev:
I Nero Express väljer man väl "bränn image till skiva" väljer image-filen och startar bränningen?

Nero Burning rom har jag inte så där vet jag inte hur man gör.

/Kristoffer

Precis. ISO-formatet är en sorts image/avbild och innehåller även en del metadata kring hur den ska brännas. Du behöver alltså inte själv välja att skivan ska bli en "bootable" utan den informationen finns redan i ISO-filen.
 
Problem med att partitionera...

kri.and skrev:
Jag har tänkt att testa Linux/Ubuntu och se om det är nåt för mig (har xp för tillfället).

Precis samma sak bestämde jag mig för igår. Jag insåg dessutom att Ubuntu var något för mig, men fastnade på partitionssteget (jag vill ha kvar xp i burken, men krympa ner NTFS-partitionen och skapa en linuxpartition samt en FAT 32 partition för dokument som de båda systemen skall komma åt).

Mitt problem var att Ubuntus partitionsprogram inte lyckades minska ner ntfs-partitionen (får hela tiden ett ytterst summarisk felmeddelande som inte säger något om varför), så där sitter jag fast nu. Något tips? Skall man göra partitioneringen med något windowsprogram?

Datorn är en gammal Presario laptop (Presario 2107EA med hyfsat ny hårddisk på 40G)
 
Re: Problem med att partitionera...

Diomedea skrev:
Precis samma sak bestämde jag mig för igår. Jag insåg dessutom att Ubuntu var något för mig, men fastnade på partitionssteget (jag vill ha kvar xp i burken, men krympa ner NTFS-partitionen och skapa en linuxpartition samt en FAT 32 partition för dokument som de båda systemen skall komma åt).

Mitt problem var att Ubuntus partitionsprogram inte lyckades minska ner ntfs-partitionen (får hela tiden ett ytterst summarisk felmeddelande som inte säger något om varför), så där sitter jag fast nu. Något tips? Skall man göra partitioneringen med något windowsprogram?

Datorn är en gammal Presario laptop (Presario 2107EA med hyfsat ny hårddisk på 40G)

Det låter som att hårddisken har en NTFS-partition nu och du vill ändra storleken på den utan att datat ska gå förlorat? En sådan operation klarar inte Windows partitionsverktyg heller. Ska Ubuntu verkligen klara av detta?

Jag ser två alternativ:
1. Börja om från scratch och planera partitionerna som du tänkt och sedan installera om Windows XP och Ubuntu.

2. Använd Partition Magic och ändra i nuvarande partition.
 
Tack Joel!

Jo, åtminstone uppfattar jag det som om Ubuntu påstår sig kunna minska storlek på en NTFS-partition.

Ska ta en titt på partition Magic, är inte så sugen på alternativ 1 då laptopens medföljande lösa äkta windowsskiva inte fungerar att installera windows från, då dess äkta medföljande lösenord ej fungerar (!!!), utan man tvingas köra med Compaqs systemåterställningsskiva med medföljande mängder av skräpprogram...

Tack igen!
 
För att lyckas installera Ubuntu så måste alltså partitionen var FAT och inte NTFS? Eller har jag förstått/läst fel?

(Har försökt installera ubuntu på en extern usbhdd utan resultat)
 
Re: Problem med att partitionera...

Diomedea skrev:
Precis samma sak bestämde jag mig för igår. Jag insåg dessutom att Ubuntu var något för mig, men fastnade på partitionssteget (jag vill ha kvar xp i burken, men krympa ner NTFS-partitionen och skapa en linuxpartition samt en FAT 32 partition för dokument som de båda systemen skall komma åt).

Mitt problem var att Ubuntus partitionsprogram inte lyckades minska ner ntfs-partitionen (får hela tiden ett ytterst summarisk felmeddelande som inte säger något om varför), så där sitter jag fast nu. Något tips? Skall man göra partitioneringen med något windowsprogram?

Ubuntu kan inte fixa det. Du kan inte heller skriva till en NTFS-partion men du kan läsa den. Det går dock att få igång NTFS-skrivstöd i Linux. Filsystemet som Ubuntu använder som standard är Ext3.

Sitter förövrigt själv i Ubuntu just nu på datorn och är hyfsat nöjd. Föredrar Linuxdisten Debian men den gick inte att få igång på min laptop så jag fick nöja mig med Ubuntu. Men men, det är bara en smaksak om man kan Linux. Som första Linuxdist är dock Ubuntu kanonbra! Allt man behöver följer med från början och lite till och det är lätt och enkelt att komma igång!
 
Diomedea skrev:
Jo, åtminstone uppfattar jag det som om Ubuntu påstår sig kunna minska storlek på en NTFS-partition.
Installationsprogrammet för åtminstone en del versioner av openSUSE kan användas för att minska storleken på en NTFS-partition (jag har inte testat med den senaste versionen, 10.2, men förmodar att det fungerar). Sedan kan man om man så önskar avbryta installationsprocessen och installera Ubuntu i stället.

En förutsättning för att man ska kunna minska ner en partition är att man först har defragmenterat den (från MS Windows) så att det finns ledigt utrymme i den "övre" delen av partitionen.

/Staffan
 
Jag fick nyligen en ny hårddisk, och tänkte att jag skulle installera ubuntu, bara för att testa, men jag lyckas inte heller. Efter att installationen är klar och jag har bootat om så kommer det bara upp nåt där det ibland står Error 5 och ibland andra siffror.. Vad kan det bero på? Det var ett tag sen, så jag kommer itne ihåg vad det står mer..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.