Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med att öppna RAWbilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

pld

Medlem
Hej!

Jag har en Nikon D40x och har nu testat att ta några kort i RAW men när jag ska ta in bilderna i datorn blir det problem.
När jag valde att öppna en bild så kom det fram en ruta som fråga i vilket program jag ville öppna bilden i så jag valde något som heter "visningsprogram för bilder och fax".
I detta program blir bilden väldigt liten, man knappt ser bilden.
Jag försökte då att öppna den i Photoshop CS men då kom det upp en ruta där det stod: "Could not complete your request beacuse it is not the right kind of document."

Vad är problemet?
Har detta hänt någon annan?

/Jesper

Tanka hem camera raw 4 tror jag att det är nu från adobes hemsida, sen lägger du den i pluginmappen.

Hej!
Du måste ha minst Cs2 för att kunna öppna rawfiler från D40x.
Camera raw 4 är till Cs3.Den senaste till Cs2 är Camera raw 3.7.

Christer

Senast ändrad:
Hej och tack för svaren.

Jag måste alltså ha CS2 eller CS3 för att kunna göra något med RAWbilderna?

/Jesper

Andra alternativ är RawShooter essentials som du kan ladda ned gratis eller så Nikon Capture NX som kostar lite grann.
Hoppas det löser sig.
/Nonno

Det bästa programmet för Nikons nef-filer är deras egna Capture NX, med det programmet visas dina kamera inställningar på rawfilen, som du givetvis kan ändra i efterhand om du vill.

/kent

Nikon D80

Har samma problem med min Nikon D80. Har en camea raw plugin (2,4) till mitt Ps Cs. Men det är samma sak där som i nedansående problem.

vad göra?!

Dennis

Har du inte tillgång till ett senare program som Adobe Lightroom,Photoshop CS3 så kan du alltid konvertera dina rawfiler till DNG .Tanka ner DNG programmet från Adobe
Därefter kan även gamla CS , CS2 osv läsa rawfilerna.
Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar