Annons

Problem med AF mot mörka motiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannuse

Aktiv medlem
Hej.
Sitter och rensar mitt minneskort efter en trevlig kväll, som tyvärr resulterade i ett gäng värdelösa bilder.
Var på en dansuppvisning, där objekten bar mörk klädsel, men scenljuset var hyggligt.
När jag kommer hem så ser jag till min förtvivlan att nästan alla bilder har skärpan ca 1 meter framför objektet.
Mitt avstånd var väl ca 10 meter, och jag kör med Canons 85mm/1.8 USM.
Jag använde mittpunkten på autofukus på min 7D, utan assisterande bildpunkter.
Bländare 2.0 och slutartider på ca 1/250 sek.

Alla bilder blev dock inte dåliga, men jag föröker att hitta ett samband i vad som har hänt.
Det verkar som att de bilder som jag har tagit på ett ansikte har skärpan, men de som jag har fokuserat mitt på kroppen har felfokuserat.
Detta ser jag när jag tar fram AF-punkten.

Är det någon som har varit med om detta fenomen?
Jag har försökt att söka någon liknande tråd, men ej lyckats.
Det som har hänt, har ju hänt, men jag undrar mest hur jag ska gå vidare.
Förmodligen är det ju "skit bakom spakarna", men jag vill gärna ha andras erfarenheter.

Jag har fotat i denna lokal tidigare, men ej med detta objektiv, och ej motiv med svart klädsel.
Tänkte att det kanske kan vara så att den svarta klädseln är "boven" ?
Tacksam för erfarenhetsutbyte.

M.V.H
/Tobias

Bilagor

• fs_1_resize.JPG
    fs_1_resize.JPG
    53.3 KB · Visningar: 278
För att autofokusen skall fungera måste det finnas en kontrastövergång i bilden, det vill säga en synlig skillnad mellan ljus och mörker. Ansikten innehåller många linjer och skuggor, lämpar sig därför väl för autofokusen. Men dina svarta kläder i ett mörkt rum (som jag tolkar din bifogade bild) saknar helt konturer för autofokusen att låsa på, varför det inte är förvåndande att du får de resultat som du beskriver.

Ur fotosynpunkt borde barnen ha haft vita skärp...

Mitt på kroppen............

Här är ju kroppen lika mörk och kontrastlös som bakgrunden.
Inte konstig att AF tväkar då, eller hur?

Stort tack till er, speciellt Sara för tipset om klädseln.
Ja, jag tänker också att fokusen borde få problem, och det är kanske så att den blir konsekvent i sitt handlande, eftersom skärpan ligger för långt fram på dessa bilder.
M.V.H
/Tobias

Att tänka på?

I liknande situasioner kan man ofta prova att öka skärpedjupet något, samt prefokusera och köra manuell fokus.
Jag antar att distansen til flickorna inte ändrar sej vesentlig.
Din 1/250 sek kan du ju få med en ökning av ISO (jag vet inte vad du har använd här ....)
Den bilden du visar kunne med fördel hatt bättre skärpedjup oxå, tycker jag.

/ Emil

Tack för tipsen Emil.
Erfarenheter är värdefulla tycker jag.
Ska prova dina tankar nästa gång.
Jag körde med ISO 800, så där kan jag öka känner jag.
M.V.H
/Tobias

Här hade du nog kunnat använda assistpunkter eller valt en grupp med bra resultat. Skärpedjupet enl de siffror du nämner ligger på ca metern. Och hade några till av korspunkterna fått hjälpa till hitta kontraster så hade det nog varit träffsäkrare. Joysticken tycker jag är utmärkt att ställa om punkterna med om man som jag ändrar kompen mer eller mindre hela tiden.

Jag vill också påpeka att f u låg kontrast så misstänker jag att om du hade gjort en spotmätning på den svarta klädseln skulle du fått exp tid och bländare som hamnat på EV under -1 vilket är under EV intervallet för vad AF sensorn klarar av, även om kontrasten varit bättre.

Tack för alla erfarenheter och tips.
Tyvärr hade jag precis ställt om AF att köra med spot, och inga assisterande punkter, detta för att jag trodde att jag enklare skulle kunna plocka ut ett objekt ur samlingen, eftersom dom befinner sig lite överallt på scenen.
Men det är nog förmodligen så att ytan blir för mörk för att AF ska fungera, jag börjar förstå det.
Har provat objektivet i lite mer kontrollerad miljö här hemma, och i normala ljusförhållanden fungerar AF problemfritt.
Men summan av eländet ger ändå att det var intressant att skärpeläget alltid hamnade framför objektet, aldrig bakom.
M.V.H
/Tobias

Spot är som du förstår en ännu större utmaning än vanlig enkelpunkt. Skillnaden är helt enkelt att sensorn (två linjer som bildar ett kors) använder en mindre/kortare del vid spot än med den vanliga punkten.

Bra att veta är att även vid spot är faktiskt punkten/korset större än fyrkanten som syns i sökaren.

Om man använder flera punkter/punktgrupp/alla punkter så är det också bra att känna till att kameran ställer sig på den punkt som ger det kortaste avståndet (du ser också i sökaren vilka som används vid halvpress). För de flesta motivsituationer är det rimligt, men såklart finns det undantag. Just in case du inte kände till det.

Tack Willhelm, du verkar vara insatt i detta.
Nej, jag kände inte till det om vilken punkt den väljer, så jag känner att får läsa på lite.
Jag skäms nästan lite över att jag inte lärt mig detta bättre, men skyller på att min inriktning inte har krävt att jag kan dom här sakerna.
Skönt i alla fall att det blir att klarare att skiten sitter bakom kamerahuset, och inte i det.
Stort tack för ditt inlägg.
M.V.H
/Tobias

Enkel punkt brukar fungera bra, jag brukar komponera och välja punkt vid ansiktet så behöver man inte komponera om samtidigt som det finns kontrast. Då kan man trycka av när det händer något speciellt. I ditt fall har du 19 punkter, det är ganska lätta att välja själv, läs i manualen. 85/1.8 är annars väldigt bra på att hitta fokus vid dåligt ljus. På min 40D har jag bara 9 punkter.

Senast ändrad:
Tack för inlägget.
Jo, objektivet har varit mycket tillförlitligt.
Därför blev jag lite förvånad över resultatet idag.
Det som kändes märkligt var att kameran trots allt låste fokusen på någonting, och tyckte att det var OK att ta bilden.
Men uppenbarligen blev den lurad.
Jag är i alla fall en erfarenhet rikare.
M.V.H
/Tobias

Läs på om hur fasdetekterande avståndsmätning fungerar, så inser du rätt snart att det är mer märkligt att man lyckas reda ut fokus alls i svagt ljus, än att det blir fel ibland.

Tack för lästipset Anders, jag ska kolla på det.
Tekniska förklaringar är alltid av intresse tycker jag.
M.V.H
/Tobias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar