Hannuse
Aktiv medlem
Hej.
Sitter och rensar mitt minneskort efter en trevlig kväll, som tyvärr resulterade i ett gäng värdelösa bilder.
Var på en dansuppvisning, där objekten bar mörk klädsel, men scenljuset var hyggligt.
När jag kommer hem så ser jag till min förtvivlan att nästan alla bilder har skärpan ca 1 meter framför objektet.
Mitt avstånd var väl ca 10 meter, och jag kör med Canons 85mm/1.8 USM.
Jag använde mittpunkten på autofukus på min 7D, utan assisterande bildpunkter.
Bländare 2.0 och slutartider på ca 1/250 sek.
Alla bilder blev dock inte dåliga, men jag föröker att hitta ett samband i vad som har hänt.
Det verkar som att de bilder som jag har tagit på ett ansikte har skärpan, men de som jag har fokuserat mitt på kroppen har felfokuserat.
Detta ser jag när jag tar fram AF-punkten.
Är det någon som har varit med om detta fenomen?
Jag har försökt att söka någon liknande tråd, men ej lyckats.
Det som har hänt, har ju hänt, men jag undrar mest hur jag ska gå vidare.
Förmodligen är det ju "skit bakom spakarna", men jag vill gärna ha andras erfarenheter.
Jag har fotat i denna lokal tidigare, men ej med detta objektiv, och ej motiv med svart klädsel.
Tänkte att det kanske kan vara så att den svarta klädseln är "boven" ?
Tacksam för erfarenhetsutbyte.
M.V.H
/Tobias
Sitter och rensar mitt minneskort efter en trevlig kväll, som tyvärr resulterade i ett gäng värdelösa bilder.
Var på en dansuppvisning, där objekten bar mörk klädsel, men scenljuset var hyggligt.
När jag kommer hem så ser jag till min förtvivlan att nästan alla bilder har skärpan ca 1 meter framför objektet.
Mitt avstånd var väl ca 10 meter, och jag kör med Canons 85mm/1.8 USM.
Jag använde mittpunkten på autofukus på min 7D, utan assisterande bildpunkter.
Bländare 2.0 och slutartider på ca 1/250 sek.
Alla bilder blev dock inte dåliga, men jag föröker att hitta ett samband i vad som har hänt.
Det verkar som att de bilder som jag har tagit på ett ansikte har skärpan, men de som jag har fokuserat mitt på kroppen har felfokuserat.
Detta ser jag när jag tar fram AF-punkten.
Är det någon som har varit med om detta fenomen?
Jag har försökt att söka någon liknande tråd, men ej lyckats.
Det som har hänt, har ju hänt, men jag undrar mest hur jag ska gå vidare.
Förmodligen är det ju "skit bakom spakarna", men jag vill gärna ha andras erfarenheter.
Jag har fotat i denna lokal tidigare, men ej med detta objektiv, och ej motiv med svart klädsel.
Tänkte att det kanske kan vara så att den svarta klädseln är "boven" ?
Tacksam för erfarenhetsutbyte.
M.V.H
/Tobias