Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med 7D koppling till dator

Produkter
(logga in för att koppla)

einard

Aktiv medlem
Hej!

Jag får inte kontakt mellan EOS utilities och kameran, 7D.

Utilities startar och stannar med felmeddelandet: 'Camera is not recognised'.

Kameran syns i utforskaren, bilderna syns i JPEg-format men kontrollen
med Utilities fungerar ej.

Ngn som har ideer om detta?
 
Kan du ha för gammal version av Canons program?
Har du haft det installerat till en äldre modell tidigare eller installerade du det som följde med kameran?

Vad har du för operativsystem?
 
Använd minst den som följde med kameran, eller uppdatera till senaster versionen som finns för nedladdning (fast det var kanske bara för DPP, när jag tänker efter?)
 
Lånar tråden.

När jag för över bilderna till min pc (XP pro med senaste uppdateringarna gjorda) från kameran (7D) med medföljande kabel till utforskaren så blir råfilerna omgjorda till jpg. En fil som heter t.ex IMG_0001.jpg blir motsvarande råfil omdöpt till IMG_0001(1).jpg

När jag gör överföringen genom EOS Utility så funkar det klanderfritt. Då jag inte har detta problemet när jag överför mina filer från min 1Dmk3 med hjälp av en kortläsare som medföljer när man köper ett 8GB sd-kort så undrar jag varför detta händer? Att jag inte överför filerna genom en kortläsare från min 7D beror på att jag inte än har skaffat mig en sådan läsare som klarar av mitt CF-kort på 8GB.

Någon som har någon teori om varför det är så?

//Ronney
 
Hej!

Jag får inte kontakt mellan EOS utilities och kameran, 7D.

Utilities startar och stannar med felmeddelandet: 'Camera is not recognised'.

Kameran syns i utforskaren, bilderna syns i JPEg-format men kontrollen
med Utilities fungerar ej.

Ngn som har ideer om detta?

Om du kör PC, avinstallera usb portarna i enhetshanteraren och boota om burken!
 
Använd minst den som följde med kameran, eller uppdatera till senaster versionen som finns för nedladdning (fast det var kanske bara för DPP, när jag tänker efter?)

PC med XP:
Har provat med att avinstallera gamla DPP och Utilities; installerat
DPP 3.1 och Utilities 2.1 - följde med kameran; och slutligen också uppdaterat till senaste version 3.7.2 resp 2.6.1. Ingen variant löser problemet.

Har också provat på PC med Vista - samma resultat.

Firmware i kameran är version 1.07 - nu finns visst 1.09 men det ska inte spela ngn roll.

??
 
På min 1D Mk 11N så måste jag ta ur CF-kortet när jag vill in i kameran för att göra ändringar.

Testa det, vem vet det kanske fungerar även på din 7D...
 
PC med XP:
Har provat med att avinstallera gamla DPP och Utilities; installerat
DPP 3.1 och Utilities 2.1 - följde med kameran; och slutligen också uppdaterat till senaste version 3.7.2 resp 2.6.1. Ingen variant löser problemet.

Har också provat på PC med Vista - samma resultat.

Firmware i kameran är version 1.07 - nu finns visst 1.09 men det ska inte spela ngn roll.

??

Du mangler driver for 7D.


Du må kjøre EOS Utility ver.2.7 !!!
Skal finnes på din CD-skive, men kan også lastes ner her:
http://www.usa.canon.com/consumer/c...oadDetailTabAct&fcategoryid=325&modelid=19356
 
PC med XP:
Har provat med att avinstallera gamla DPP och Utilities; installerat
DPP 3.1 och Utilities 2.1 - följde med kameran;
Var det verkligen skivan som följde med 7D? Det är ju väldigt gamla versioner. Kan det vara så att du blandat ihop det med någon gammal skiva du hade sedan tidigare? Om det är den som följde med verkar det som att du fått en helt galen leverans och måste reklamera det till säljaren.

EOS Digital Solution Disk v21.0 står det på min CD och det är säkert rätt som Erik säger att du behöver EOS Utility 2.7 (2.7.0.2 på min CD). Tyvärr finns inte det att ladda ner på länken som Erik anger. Sannolikt förutsätts det att alla som har en 7D också fått en korrekt CD.
 
Var det verkligen skivan som följde med 7D? Det är ju väldigt gamla versioner. Kan det vara så att du blandat ihop det med någon gammal skiva du hade sedan tidigare? Om det är den som följde med verkar det som att du fått en helt galen leverans och måste reklamera det till säljaren.

EOS Digital Solution Disk v21.0 står det på min CD och det är säkert rätt som Erik säger att du behöver EOS Utility 2.7 (2.7.0.2 på min CD). Tyvärr finns inte det att ladda ner på länken som Erik anger. Sannolikt förutsätts det att alla som har en 7D också fått en korrekt CD.

Hej alla och tack för ideer!

Efter diskussion med Canons support så har de kommit fram till precis det ni skriver: Fel version på CD'arna (oxå manual CD'n fel). Mkt udda fenomen - felpackat någonstans?

Cyhberphoto - där jag köpt kameran - har nu samordnat med Canon så att jag får rätt CDar.

Mycken möda nedlagd på detta onödiga problem !
 
:) Canonister løser alle problem..

Lykke til med kameraten!

Nu har jag via Cyberphoto fått rätt versioner från Canon. snabbt och smidigt.

Men - när jag nu avinstallerat alla gamla versioner av Utility och DPP och lagt in dessa nya så är 7D på topp - men min gamla 20D finns inte alls med längre. Nu är det 'ny maskinvara' har påträffats så det är väl en drive eller så som saknas?

??Någon som har kunskap om detta?
 
Tack.

Iofs har jag XP - men i vilken mapp ska jag lägga drivern?

mvh/e

Jag hade för mig att den installerar sig själv, det finns ingen install.exe eller så?

Annars kan du packa upp filen i en temporär katalog, sedan kopplar du in kameran. När Windows klagar på att drivrutin saknas väljer att manuellt peka ut en mapp (dvs. din temporära mapp), så kopierar Windows automatiskt drivrutinerna till rätt ställe. Du kan sedan radera den temporära katalogen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.