Annons

Problem med 5600HS(D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fribbe

Aktiv medlem
Jag köpte en beg Minolta 5600 HS(D) som strular.

När jag har den separerad från kameran (Dynax 7D) eller har kameran avstängd är allt som det ska vara.
När jag startar kameran låser sig "mode"-knappen på blixten och den går bara att använda i TTL-läge.
När kameran går ner i viloläge (displayen släcks) så funkar "mode"-knappen igen och det går att bläddra till M och Multi lägena.
Om jag sedan rör en knapp på kameran så att displayen tänds så växlar blixten genast till TTL-läge igen och "mode" slutar funka.

Det går fortfarande att ändra underfunktionerna i TTL-läget (HSS, trådlöst...).
Väljer man då HSS så underexponeras bilderna kraftigt, även om slutartiden är 1/60. Utan HSS så är det bara den vanliga 1-stegsunderexponeringen som denna blixt lider av.

Jag har även provat blixten på min 800si och det är nästan samma sak där. "Mode" låser sig inte men blixten växlar till TTL så fort man rör en knapp på kameran.

Någon som råkat ut för nåt liknande?
Jag ska snacka med säljaren i morgon. Han hade visst inte använt blixten på ca ett år.
 
Om huset är i grön P, P, A eller S så fungerar blixten som du beskriver. Om du ställer huset i M så kan du styra blixten manuellt. Kommunikationen mellan en 5600HS(D) och en D7D är ganska omfattande och det krävs noggranna studier av bruksanvisningarna (både blixt och hus) för att förstå hur allt fungerar.
 
Du har läst bruksanvisningen och så?

M och Multilägena på din blixt går bara att välja när kameran är i M-läget. Vid andra kameraprogram väljs TTL-automatiskt.

I HSS-läget reduceras blixten ledtal rätt kraftigt och det kan vara därför den "underexponerar". Du är kanske för långt från motivet. Ledtalstabeller vid olika slutarhastigheter i HSS-läget hittar du i manualen.

(Har du ingen eller inte hittar nån kan jag maila en pdf till dig)
 
Senast ändrad:
Tackar för svaren!
Ett klassiskt RTFM-fel(Read-The-Fucking-Manual) alltså. Nu fick jag ordning på grejorna. Konstigt att inte Konica-Minoltas support förstod vad det var frågan om. De sa att det troligen var nåt vajsing med kameran. När det då var samma problem med 800si så drog jag slutsatsen att det var blixten som knasade.

Jag fick inte med någon manual och då var det ju inte så lätt att veta. Jag försökte ladda ner manualen från Sonys hemsida men popup-fönstret med pdf-en var bara blankt så har du den så får du jättegärna maila den till mig! Du kan gå via min sida och skicka!

Med HSS aktiverat blev det mycket bättre när jag plockade bort bouncern :)
Men fortfarande blir det kraftigt underexponerat, även så nära som på en meters avstånd. Men med manualen så kanske det klarnar också.
Trådlösa styrningen funkar precis som den ska.

(Tur att jag inte hann ringa säljaren...)

Åter igen ett stort tack!
 
Fribbe skrev:

så har du den så får du jättegärna maila den till mig! Du kan gå via min sida och skicka!


Fast det går inte att bifoga filer där.
Du får kontakta mig först så jag får din mail.

(Den är på "fucking english" hoppas det duger)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.