Annons

Problem med 350D....

Produkter
(logga in för att koppla)

JPS A

Medlem
Jag har haft en 350D i drygt ett år och märker att när jag fotat ca 3-4 timmar i sträck så hänger sig kameran.
Dvs skärmen visar slutartid, bländare osv men det händer inget när jag trycker på någon knapp.
Det enda jag kan göra är att stänga av kameran och starta den igen.

Ett annat problem som förekommer ibland är att det blinkar att batteriet är slut men jag stänger av kameran tar ut och sätter i batterikassetten i batterigreppet så fungerar allt igen....

Behöver tips och råd vad jag ska göra....

Ringa återförsäljaren?
Ringa Canon?

Någon annan som stött på de här problemen??

Tack på förhand!

/Jacob
 
Jag har råkat på ett liknande problem.

Efter en och en halv till två timmars fotograferande hängern sig kameran med slutaren öppen när man fotograferar. Efter att ha stängts av och satts på igen kan man ta några bilder till innan samma sak uppreper sig igen. Mycket irriterande.

Tyvärr har garantin gått ut och det är inte så ofta som jag fotar i så långa pass.

Någon annan som har liknande erfarenheter?
 
Provat att uppdatera till den senaste firmware´n ?

Ring Canon eller en av deras verkstäder och fråga vad man ska göra åt saken då garantin har gått ut.

Du säger att garantin har gått ut... är det inte två års garanti på grejjerna, kanske den tiden också har gått ut ?

Canon borde ju vara intresserade av fixa ett sådant fel om de vill att Du ska köpa fler kameror av dem....
 
Det är ju en Canon... Nä, skämt åsido.

Lämna in kameran där du köpte den, oavsett om kameran är under eller över ett år gammal. Som konsument har du två års reklamationsrätt (sedan 1/4-05 är det tre år).

Läs texten från konsumentverket.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngArticleId=4216&lngCategoryId=546

Du kan lätt hävda att detta är ett ursprungsfel - hur skall butiken/verkstaden kunna bevisa motsatsen? = De skall laga kameran åt dig utan kostnad.

Hälsningar från en Nikonägare

Adam
 
Tyckaren skrev:
Det är ju en Canon... Nä, skämt åsido.

Lämna in kameran där du köpte den, oavsett om kameran är under eller över ett år gammal. Som konsument har du två års reklamationsrätt (sedan 1/4-05 är det tre år).

Läs texten från konsumentverket.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngArticleId=4216&lngCategoryId=546

Du kan lätt hävda att detta är ett ursprungsfel - hur skall butiken/verkstaden kunna bevisa motsatsen? = De skall laga kameran åt dig utan kostnad.

Hälsningar från en Nikonägare

Adam

Riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Enligt konsumentköplagen ligger bevisbördan på tillverkaren endast under de första sex månaderna efter köpet, därefter övergår bevisbördan på konsumenten. Att bevisa att felet fanns från början kan nog vara rätt svårt om kameran fungerat felfritt ett år.

Att kontakta Canon kan dock vara en rätt bra idé i alla fall då de kanske kan göra någon form av goodwill-grej av det. Drar du dessutom till med att du funderar på att köpa en 5D eller liknande men blir skeptisk med de problem du har ökar säkert chanserna lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.