Annons

Problem med 17-55 F2.8 IS USM...

Produkter
(logga in för att koppla)

Falexander

Medlem
Hej,

Jag har börjat få problem med mitt 17-55 2.8 IS. Ibland funkar det, men ofta står står det något i stil med "kameran har tappat kontakt med objektivet. Rengör objektivkontakterna"

Är det något som har någon koll på vad det kan bero på? Är i Australien just nu, men kommer hem om en månad, så jag tänkte lämna in det då. (Lite off topic) Får "tyvärr" använda ett 17-40 4 L så länge, men tycker att det presterar oerhört mycket sämre...

Vore grymt tacksam för lite hjälp! Antar att jag kommer behöva lämna in det oavsett, men är ändå nyfiken.

Tack så länge!

Mvh,

Filip
 
Jag har också problem med mitt 17-55. När jag fokuserar så hoppar bilden jättemycket och snabbt. Den fastnar också ibland i ett "mörkare" läge. Känns som om att den har ett filter som minskar ljusinsläppet.
 
Jag har också problem med mitt 17-55. När jag fokuserar så hoppar bilden jättemycket och snabbt. Den fastnar också ibland i ett "mörkare" läge. Känns som om att den har ett filter som minskar ljusinsläppet.

Precis samma sak händer för mig. Bilden hoppar som sagt när man fokuserar.. Sedan när det bli "Err 01" så hamnar kameran ofta i ett mörkt läge efteråt. Dvs. det behövs typ 1 sek slutartid med 2.8 i ganska bra ljus. Jag har dock märkt att det bara händer mellan ca 17-30mm. När det har låst sig så kan man ta ngn bild vid 50 mm, så blir den som vanligt igen. Det känns spontant som att det är något fel på bländarbladen, att de låser sig på ngt sätt. Är i Australien just nu, men kommer hem om några veckor och tänka lämna in det då. Får hoppas att man inte behöver byta bländaren

Hittade den här tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1419512

verkar ju vara samma problem. I så fall verkar det vara bländaren och eventuellt IS-enheten som givit upp.

I denna tråd: http://photo.net/canon-eos-digital-camera-forum/00QYoK

verkar det ju vara IS som är boven i dramat när det kommer till den skakande bilden.

Nåväl, hoppas att det löser sig! Du får gärna höra av dig om du reparerar objektivet. Jag lämnar in mitt i början av juni.

Ha det så länge!

Mvh,

Filip
 
Jag ska lämna in objektivet nu och hävda reklamationsrätt. Det är synd på ett så bra objektiv att felprocenten är så hög.
 
Hade exakt samma problem som ni beskriver: bilden hoppade med ISen igång och bländaren låste sig. Det gick på runt 5400:- att laga, byte av IS-enheten och bländar-gruppen, 2400:- för komponenter och 3000:- för jobbet. Objektivet hade precis över 3 år när det hände.

Det var också exakt samma sak att bländaren låste upp sig när jag tog kort på runt 50mm.

Väldigt trist och dyrt, på gränsen att det skulle vara värt. Känns som många av dem som går sönder.
 
det är fan vad det är problem med den här gluggen, synd när den är så bra. Men glad att jag valde 15-85 istället, även om det inte är samma typ av glugg.
 
Jag har också hört rykten om problem med det objektivet. Köpte mitt 2007-10-29. Än så länge inget krångel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.