Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem manfrott huvud 128rc

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Skulle i dag byta huvud men det går inte sitter så in i bänken, problemet är att det inte går att låsa fast den riktigt. Så det bara snurrar runt.
Någon som har hafft isär en manfrotto 128 rc?

Någon som har haft liknade problem? och hur fick ni isär det?

Mvh jimmie
 
japp

Det första du ska kolla är de tre små skruvarna som sitter under själva fästplattan där du skruvar fast själva huvudet. Är dessa fastskruvade så är felet en bult(skruvhuvud som måste dras åt. Denna sitten under själva fästplattan och komms åt genom mittröret med momentnyckel + förlängare och 13 mm hylsa.
 
Hum måste vara lite trög;-)
Jag antar att du men ar 3 st insex skruvar.
Jag tror inte att det finns så långa förlängare och jag kommer inte in i kolfiberröret från stativet. Det är ca 35 cm.
Där man skruvar åt sidförflyttningen, kan man inte få bort det där?
 
Kan vara olika

Typen av skruvar kan vara olika. På min fästplatta (under) är det en slags skruvar med vanligt spår. Och jag själv fick sätta ihop en längre och en kortare förlängare för att nå genom röret. Har du inte själv finns det säkert någon verkstad i närheten där du kan låna eller göra det på stället. Du behöver bara dra åt ordentligt (inte förr hårt bara)så brukar det sitta fast i några år innan det släpper igen. Nu vet jag i och för sig inte om det är samma konstruktion på ditt stativ som på mitt. Alla Manfrotto AL-stativ jag testat har i alla fall haft denna fäst-konstruktion av plattan.
 
Tusen tack det löste sig;-)

Satte på huvudet på stativet och armen till huvudet. Spännde fast så mycket jag bara orkade, och slå ett par gånger på armen och fick då bort denn. Jippi

Nu sitter benro kv-0 på plats i stället, helt juvlig att arbeta med..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.