ANNONS
Annons

Problem m 580 EX II + 430 EX med PC Synk

Produkter
(logga in för att koppla)

Hyland

Aktiv medlem
Jag fick i dag mina hotshoe blixttillbehör, stativ, paraplyer, pc-synk kabel etc för att kunna rigga lite mer fritt.

Har 40D m 580EXII samt en 430EX. Som singel blixt fyras 580 blixten av via PC-synkkabeln i både Manuellt och ETTL mode (trodde ETTL bara funkade m ST-E2 eller canon spiralkabeln??)

Däremot uppstår konflikt när jag ställer om 580 till Master och sätter på 430 till Slav för att få en 2 blixt uppställning.

Följande senarion sker

580 master i läge M, 430 slav i läge M = ingen blixt slår

580 master i läge M, 430 slav i läge ETTL = ingen blixt slår

580 master i läge ETTL, 430 slav i läge M = båda blixtarna slår samtidigt

580 master i läge ETTL, 430 slav i läge ETTL = 580 slår men 430 slår efter en viss fördröjning.

Min tanke med PC synk var att jag skulle kunna använda 2 blixtar och kunna ställa båda helt manuellt för att på så sätt kunna skräddasy min ljussättning men i Master/slav läget i läge M så är båda döda!

Tips, ideer?
 
Att din 580EX fyras av via synkkabel i ETTL-läge är nog bara en elektronisk reaktion på signalen, det är inte ETTL med förblixt och mätning iallafall, för det krävs en riktig ETTL-kabel.

Men till huvudproblemet.

Hur triggar du 430EX-blixten?

Om du har som jag, synk/radiotrigg till 580n och optisk slavtrigger till 430n så ska bägge blixtar stå i M-läge och alla master/slave-funktioner ska vara avslagna.

580n ska INTE stå i Master-läge, det är enbart till för när du styr en annan Canon-blixt. Slå alltså helt av det trådlösa läget genom att hålla ner Zoom-knappen tills valet för Master-funktion kommer upp, och sen vrider du ratten tills displayen visar OFF. Nu är din blixt helt "dum".

Och 430n ska INTE stå i Slave-läge, det är också enbart till för när du styr den med via IR med en Master-kompatibel enhet. Sätt väljaren i Off-läge och blixten i M-läge.

Du kan alltså inte använda den trådlösa funktionen i din 580EX för att trigga 430EX-blixten! Ännu en liten fiffighet som Canons uppfinningsrika ingenjörer har hittat på...

För att trigga 430EX måste du ha en blixtsko med optisk sensor eller blixtsko med synk-ingång och lös optisk trigger alt synkkabel, alternativt radiosändare/mottagare som fungerar med EX-systemet.

Glöm inte heller att stänga av blixtarnas Auto Power Off-funktion. Står i manualerna vilken Custom Setting det är till respektive blixt.
 
Att din 580EX fyras av via synkkabel i ETTL-läge är nog bara en elektronisk reaktion på signalen, det är inte ETTL med förblixt och mätning iallafall, för det krävs en riktig ETTL-kabel.

Men till huvudproblemet.

Hur triggar du 430EX-blixten?

Om du har som jag, synk/radiotrigg till 580n och optisk slavtrigger till 430n så ska bägge blixtar stå i M-läge och alla master/slave-funktioner ska vara avslagna.

580n ska INTE stå i Master-läge, det är enbart till för när du styr en annan Canon-blixt. Slå alltså helt av det trådlösa läget genom att hålla ner Zoom-knappen tills valet för Master-funktion kommer upp, och sen vrider du ratten tills displayen visar OFF. Nu är din blixt helt "dum".

Och 430n ska INTE stå i Slave-läge, det är också enbart till för när du styr den med via IR med en Master-kompatibel enhet. Sätt väljaren i Off-läge och blixten i M-läge.

Du kan alltså inte använda den trådlösa funktionen i din 580EX för att trigga 430EX-blixten! Ännu en liten fiffighet som Canons uppfinningsrika ingenjörer har hittat på...

För att trigga 430EX måste du ha en blixtsko med optisk sensor eller blixtsko med synk-ingång och lös optisk trigger alt synkkabel, alternativt radiosändare/mottagare som fungerar med EX-systemet.

Glöm inte heller att stänga av blixtarnas Auto Power Off-funktion. Står i manualerna vilken Custom Setting det är till respektive blixt.


Stort Tack för informationen! Jag tror det besvarade det mesta och det sparade mig onekligen en massa "test" tid.

Så summering

580 EXII med synk kabel i läge master off och Manuell och auto power= OFF

430 får jag köpa en optisk blixtsko (tror HAMA tex har en billig variant??) slavläge: OFF samt autopower läge : OFF.

Mikael
 
Stort Tack för informationen! Jag tror det besvarade det mesta och det sparade mig onekligen en massa "test" tid.

Så summering

580 EXII med synk kabel i läge master off och Manuell och auto power= OFF

430 får jag köpa en optisk blixtsko (tror HAMA tex har en billig variant??) slavläge: OFF samt autopower läge : OFF.

Mikael

Jag tror inte att HAMAs sko funkar, problemet är att EX-blixtarna är lite för smarta för sitt eget bästa och låser sig efter första blixten med de flesta skor. Köp en sko som verkligen är testad och avsedd för Canons blixtar. Jag beställde min + slavsensor från Zebra Flash i USA efter rekommendationer på amerikanska Canon-forum. Hade prylarna på ett par dagar, mycket bra service och garanterat testade.

http://www.flashzebra.com/

Kolla också svenska nätbutiker efter en sko som heter SYK-5, den ska också funka med EX-blixtarna, har för mig att det var nån som sålde den i Sverige, annars finns de riktigt billigt på ebay.

Hittade den: http://cms.kreativfotografi.se/inde...tuemart&Itemid=1&cid=10104&vmcchk=1&Itemid=26

Lite dyrare än 13 USD inkl frakt från nån asiatisk nätbutik men det tar ca 1-2 veckor att få prylar från Asien.

edit: Fanns visst på Kaffebrus också, samma pris men fraktfritt.
http://www.kaffebrus.com/slavtandare-med-stativganga-fotocell-pre-flash-funktion-663.html
 
Senast ändrad:
Aaah, shit, beställde före lunch den billiga 179:- från kaffe brus, såg sedan din post och försökte förtvivlat få tag på dom, men dom är rätt svåra att få tag på där. Får byta när det kommer. (Det stod ju faktiskt passar EJ EX, om jag hade tagit mig tid att läsa första gången.)

Tack igen för ny info, annars hade jag garanterat stått där som ett fån igen och funderat över varför det inte funkar.

Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.