Hyland
Aktiv medlem
Jag fick i dag mina hotshoe blixttillbehör, stativ, paraplyer, pc-synk kabel etc för att kunna rigga lite mer fritt.
Har 40D m 580EXII samt en 430EX. Som singel blixt fyras 580 blixten av via PC-synkkabeln i både Manuellt och ETTL mode (trodde ETTL bara funkade m ST-E2 eller canon spiralkabeln??)
Däremot uppstår konflikt när jag ställer om 580 till Master och sätter på 430 till Slav för att få en 2 blixt uppställning.
Följande senarion sker
580 master i läge M, 430 slav i läge M = ingen blixt slår
580 master i läge M, 430 slav i läge ETTL = ingen blixt slår
580 master i läge ETTL, 430 slav i läge M = båda blixtarna slår samtidigt
580 master i läge ETTL, 430 slav i läge ETTL = 580 slår men 430 slår efter en viss fördröjning.
Min tanke med PC synk var att jag skulle kunna använda 2 blixtar och kunna ställa båda helt manuellt för att på så sätt kunna skräddasy min ljussättning men i Master/slav läget i läge M så är båda döda!
Tips, ideer?
Har 40D m 580EXII samt en 430EX. Som singel blixt fyras 580 blixten av via PC-synkkabeln i både Manuellt och ETTL mode (trodde ETTL bara funkade m ST-E2 eller canon spiralkabeln??)
Däremot uppstår konflikt när jag ställer om 580 till Master och sätter på 430 till Slav för att få en 2 blixt uppställning.
Följande senarion sker
580 master i läge M, 430 slav i läge M = ingen blixt slår
580 master i läge M, 430 slav i läge ETTL = ingen blixt slår
580 master i läge ETTL, 430 slav i läge M = båda blixtarna slår samtidigt
580 master i läge ETTL, 430 slav i läge ETTL = 580 slår men 430 slår efter en viss fördröjning.
Min tanke med PC synk var att jag skulle kunna använda 2 blixtar och kunna ställa båda helt manuellt för att på så sätt kunna skräddasy min ljussättning men i Master/slav läget i läge M så är båda döda!
Tips, ideer?