Annons

Problem färghantering photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

carash

Aktiv medlem
Sitter och ska skriva ut bilder med min Epson R3000. Efter byte mellan matt och blankt papper och nu tillbaks till blankt igen så får jag följande meddelande under "Färghantering" när jag ska skriva ut min bild via Photoshop:

"Glöm inte bort att inaktivera skrivarens färghantering. Det gör du från dialogrutan Utskriftsinställningar".

Under detta meddelande har jag valt:

Färghantering: Photoshop hanterar färger
Skrivarprofil: SPR3000 Epson Premium Glossy

Jag printar på Epsons egna glossy men ändå ser bilderna dåliga ut=något är galet. Vad är det för inställning denna ofantligt dåligt utformade dialogruta vill få mig att ändra. Hittar ingenting inne i "Utskriftsinställningar" om hurvida skivaren eller Phosotshop ska hantera färgerna.

Var finner jag den här magiska tillika dolda inställning?

Mac OS X 10.10.5 / Photoshop CS6
 
Det är inga konstigheter alls. Om du låter Photoshop sköta färghanteringen, så måste du stänga av skrivardrivrutinens egen färghantering, annars kommer du att färghantera dubbelt och det blir inte bra. Det är det Photoshop upplyser dig om.

Däremot tror jag att OSX gör det automatiskt. Jag kör själv Windows, så någon annan får kommentera det. Om du ska stänga av färghanteringen manuellt, så finns något ställe där du kan välja typ "No Color adjustment" när du kör med egna profiler.

Säkerställ att du väljer rätt skrivarprofil till det papper du skriver ut på. Undrar om den profil du anger här verkligen är den rätta. De brukar inte heta så, men jag har inte 3000 modellen, så jag vet inte exakt vad den ska heta. Har du en annan Premium Glossy profil, så testa med den eller ladda ner en ny.
 
.

Var finner jag den här magiska tillika dolda inställning?

Mac OS X 10.10.5 / Photoshop CS6

Det gör du in Skrivarinställningar, i delen som heter Print Settings. Där är det också viktigt att du väljer rätt mediatyp för ditt papper. Om du skriver ut på ett Glossy-papper ska du alltså välja Premium Glossy som medieinställning.
 
Det gör du in Skrivarinställningar, i delen som heter Print Settings. Där är det också viktigt att du väljer rätt mediatyp för ditt papper. Om du skriver ut på ett Glossy-papper ska du alltså välja Premium Glossy som medieinställning.

Är det i denna dialog-ruta jag ska leta? (bifogar skärmdump)

Pappret är valt och hastigheten spikad. Allt annat är gråat. Under avancerade färginställningar finns inga valmöjligheter bara lite information.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2015-10-27 kl. 10.44.51.png
    Skärmavbild 2015-10-27 kl. 10.44.51.png
    73.8 KB · Visningar: 78
Det är inga konstigheter alls. Om du låter Photoshop sköta färghanteringen, så måste du stänga av skrivardrivrutinens egen färghantering, annars kommer du att färghantera dubbelt och det blir inte bra. Det är det Photoshop upplyser dig om.

Säkerställ att du väljer rätt skrivarprofil till det papper du skriver ut på. Undrar om den profil du anger här verkligen är den rätta. De brukar inte heta så, men jag har inte 3000 modellen, så jag vet inte exakt vad den ska heta. Har du en annan Premium Glossy profil, så testa med den eller ladda ner en ny.

Det du nämner först förstår jag också. Finner det bara ovanligt att ett program har två ställen där du slår av och på en färghantering. Den ena på, borde betyda den andra av.

Ang profilen så rekommenderar Photoshop inne i "avancerade färginställningar" min valda profil för utskrift på det papper jag har. Märkligt att det tipset ligger där.
 
Är det i denna dialog-ruta jag ska leta? (bifogar skärmdump)

Pappret är valt och hastigheten spikad. Allt annat är gråat. Under avancerade färginställningar finns inga valmöjligheter bara lite information.

Korrekt. Det är där under mediatyper som du väljer din inställning. Den är viktig för att du ska få rätt bläckmängd, rätt pappersmatning med mera. Den profil som du använder är också gjord i samspel med denna inställning.

Stefan
 
Det du nämner först förstår jag också. Finner det bara ovanligt att ett program har två ställen där du slår av och på en färghantering. Den ena på, borde betyda den andra av.

Ang profilen så rekommenderar Photoshop inne i "avancerade färginställningar" min valda profil för utskrift på det papper jag har. Märkligt att det tipset ligger där.

problemet du har är att du jobbar med dels Adobes program, dels med Epsons program. Därför får du denna uppdelning på två olika ställen där du ska aktivera eller avaktivera. Nu kommer ett tilläggsprogram från Epson, som gör det möjligt att skriva ut inifrån Photoshop direkt.
 
Korrekt. Det är där under mediatyper som du väljer din inställning. Den är viktig för att du ska få rätt bläckmängd, rätt pappersmatning med mera. Den profil som du använder är också gjord i samspel med denna inställning.

Men denna inställning har varit rätt tillika den samma hela tiden (Medietyp: Epson Premium Glossy). Vad är det mer exakt som jag ska ändra för att skrivaren ska sluta hantera färgen?
 
Men denna inställning har varit rätt tillika den samma hela tiden (Medietyp: Epson Premium Glossy). Vad är det mer exakt som jag ska ändra för att skrivaren ska sluta hantera färgen?

Ingenting. Denna varning kommer alltid att dyka oavsett vilka inställningar du använder i skrivardrivrutinen. Det finns ingen kommunikation mellan dessa två program, mer än att du får en automatisk avaktivering av färghanteringen i Mac-miljö. Däremot måste du alltså alltid välja den medieinställning som är den korrekta.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.