ANNONS
Annons

Problem Elements 6.. Crop låser sig.. Hjälp!!

Produkter
(logga in för att koppla)

nettan evy

Aktiv medlem
Undrar om det är några fler som har detta problem. när jag ska använda Crop(beskära)verktyget fastnar det på på en inställning o går inte att
ändra på något sätt..helt låst alltså. Om jag avlutar Elements o startar om..fungerar det ibland..sen låser det sig igen..mkt irriterande. Har tom ominstallerat prg men det hjäpte inte ..sökt på nätet o hittat följande men fattar inte vad som menas. HJÄLP!!!!
//Annette
----------------------------------------
Yes, you are not alone, it is a bug within PSE6 and no one that I've heard from yet knows why or what makes it happen. The fix is simple....

When it happens, in your menus go to Edit>Preset Manager and click "Done". Don't do anything else.

For whatever reason, this fixes the problem.
 
Får inga svar..Har inga andra här samma problem med Elementes,.

Undrar om det är några fler som har detta problem. när jag ska använda Crop(beskära)verktyget fastnar det på på en inställning o går inte att
ändra på något sätt..helt låst alltså. Om jag avlutar Elements o startar om..fungerar det ibland..sen låser det sig igen..mkt irriterande. Har tom ominstallerat prg men det hjäpte inte ..sökt på nätet o hittat följande men fattar inte vad som menas. HJÄLP!!!!
//Annette

Inga svar har kommit..betyder det att ingen kan eller att ingen har dom problemen
Annette
 
Jag vet inte varför programmet låser sig när du beskär, men det kan möjligen ha med minnesbrist. Kan du dubbelklicka i bilden? Om den får den nya storleken tryck Ctrl + z så är du tillbaka där du började.
 
Testa att ta bort filer "Photoshop Tempxxxxxxx"
Det kan vara den som är korrupt.

Filen ligger i:
C:\Documents and Settings\"Ditt namn"\Local Settings\temp
 
Vet att jag råkat ut för samma sak tex att man ställt in fotostorlek och sedan går det inte att ändra , fast var någ länge sedan .

har du provat att uppdatera E6 ?
 
Christer

Jag vet inte varför programmet låser sig när du beskär, men det kan möjligen ha med minnesbrist. Kan du dubbelklicka i bilden? Om den får den nya storleken tryck Ctrl + z så är du tillbaka där du började.

Hej,
förstår inte vad du menar med att dubbelklicka i bilden..skulle det hända ngt då?

//Annette
 
Ta bort filer

Testa att ta bort filer "Photoshop Tempxxxxxxx"
Det kan vara den som är korrupt.

Filen ligger i:
C:\Documents and Settings\"Ditt namn"\Local Settings\temp

Hej,
den filen går inte att radera på min dator..den försvinner när Elements stängs o kommer tillbaks när man öppnar prg igen..kan du förklara närmare
//Annette
 
Vet inte om det är samma o element som i photoshop. Trycker du "C" för att få fram crop-verktyget och menyraden så har du 3 ruter att fylla i värde. Höjd, bredd och upplösning. Till höger om dessa finns en knapp "clear" för att ta bort om det finns ngt inskrivet i rutorna. Har man ngt värde i dessa rutor så låser man crop-verktyget till dessa värde när man skall beskära en bild.
 
Annette,

Jag har råkat ut för liknande problem, fast i CS3.
Problemet har (tror jag) något med "scratch disk" att göra...
http://www.easyelements.com/scratch-disk.html

Det jag gjort då är:

Startat om datorn.
Tagit bort filen jag nämnde.
Gjort en defragmentering av disken.
Startat om datorn igen.

Jag vet inte om samma sak kan hända med Elements, men gissar att det kan vara så.
Photoshop Tempxxxx är en fil som ska vara där, men som kan bli för stor för systemet - och då låser sig hela rasket.

(sorry för den luddiga förklaringen, men som sagt, jag är inte säker på att det här "tricket" gäller Elements också, men det funkade iallafall i CS3)

:)
 
knapp "clear

Vet inte om det är samma o element som i photoshop. Trycker du "C" för att få fram crop-verktyget och menyraden så har du 3 ruter att fylla i värde. Höjd, bredd och upplösning. Till höger om dessa finns en knapp "clear" för att ta bort om det finns ngt inskrivet i rutorna. Har man ngt värde i dessa rutor så låser man crop-verktyget till dessa värde när man skall beskära en bild.

Hej,
på Elements 6 finns ingen "Clear-knapp". så det som är inskrivet går inte att ta bort..normalt funkar det så att man skriver över tidigare värden..

Tack ändå för att du försökte hjälpa
//Annette
 
Jag har precis samma defekt i Elements 6. Dock händer det inte speciellt ofta och i mitt fall så räcker det med att stänga redigeraren och återgå till sorteraren. Då övriga funktioner fungerar normalt så kan man ju alltid spara de bildjusteringar man redan har gjort så att inget går förlorat.
Därefter öppnar jag redigeraren igen och beskärningsfunktionen fungerar då åter normalt.
Även om det för min del händer väldigt sällan, och då endast efter några timmars arbete i Elements, så är det irriterande. Är det någon som har en enkel lösning på problemet så är även jag tacksam. För egen del så använder jag en dator med Windows XP och programvarorna är svenska.
Jag hade aldrig motsvarande problem med Elements 4 eller 5 vilka jag körde på samma dator och jag har inte upptäckt några andra fel än detta i Elements 6.
/ Pelle
 
Timo

Annette,

Jag har råkat ut för liknande problem, fast i CS3.
Problemet har (tror jag) något med "scratch disk" att göra...
http://www.easyelements.com/scratch-disk.html

Det jag gjort då är:

Startat om datorn.
Tagit bort filen jag nämnde.
Gjort en defragmentering av disken.
Startat om datorn igen.

Jag vet inte om samma sak kan hända med Elements, men gissar att det kan vara så.
Photoshop Tempxxxx är en fil som ska vara där, men som kan bli för stor för systemet - och då låser sig hela rasket.

(sorry för den luddiga förklaringen, men som sagt, jag är inte säker på att det här "tricket" gäller Elements också, men det funkade iallafall i CS3)

:)

Tack Timo
för en mer ingående förklaring o för länken så att jag
fattar lite mer. Ska försöka göra som du föreslår..å håller tummarna

Mvh Annette
 
jag har haft samma problem,
jag gjorde som det står redan i första inlägget,
fast man får anpassa sig till svenska (jag kör svensk PE6)

I PE's menyrad klickar man på "editera", då får man fram en hel massa möjliga val. Näst längst ned finns

Förinställningshanteraren...

man väljer denna och har här möjliheter att ställa in storlekar på penslar mm mm mm, det struntar man i utan trycker omedelbart på knappen märkt "klart"

Sedan funkade mitt beskära (crop) verktyg igen!
 
Jaan

jag har haft samma problem,
jag gjorde som det står redan i första inlägget,
fast man får anpassa sig till svenska (jag kör svensk PE6)

I PE's menyrad klickar man på "editera", då får man fram en hel massa möjliga val. Näst längst ned finns

Förinställningshanteraren...

man väljer denna och har här möjliheter att ställa in storlekar på penslar mm mm mm, det struntar man i utan trycker omedelbart på knappen märkt "klart"

Sedan funkade mitt beskära (crop) verktyg igen!

Hej Jaan!
Så det är så det man ska göra..fattade inte förut. Just nu när jag skulle prova funkade crop-verktyget utan problem..men nu vet jag till nästa gång. Tusen,tusen tack
//Annette
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.