Annons

Problem efter reperation

Produkter
(logga in för att koppla)

olle_sandstrom

Aktiv medlem
Hej

Jag har fått lite problem med min Nikon D300 efter att den har varit inne på service hos Nikon i Solna. Servicen som skulle göras var att byta ut en plastdetalj på vänster ovansida (den plastbit som "håller ihop" knapparna WB/QUAL/ISO). Kameran fick jag tillbaks i slutet av november/början av december men har inte använt den vidare mkt då jag passade på att köpa en D90 som reservhus i julas (5990:) som har använts sedan dess.

Allt väl så långt.

I helgen då jag plockade fram D300 så känns gummit vid själva "greppet" märkligt, det visar sig att det har släppt i limningen. Det går att trycka in men efter några timmar så ploppar det ut igen. Området som är löst sitter mellan den röda randen (på gummit) och ovankantan av luckan till minneskortet.

Jag har kontaktat Nikon service och killen som svarade ringde vidare till teknikerna men det lät mycket tveksamt att dom skulle ta på sig att fixa detta. Jag är själv övertygad om att man har varit tvungen att lätta på gummit för att komma in i kamerna och sedan har limningen eller vad man nu gör inte varit tillräckligt bra gjord. Tydligen har jag 6 månaders garanti på reperationen, men vad gäller för fel som dom kan ha förorsakat?

Reperationen som utfördes var ett försäkringsärende och kamerna lämnades in hos en lokal fotohandlare. Dom tyckte att jag skulle vända mig direkt till Nikon för att få snabbare service vilket jag testade. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska driva det vidare. Bäst vore kanske att lämna in den till min fotohandlare som ändå har varit min tidigare kontaktyta i ärendet?

Vad tycker ni att jag ska göra?
 
På min D200 har gummit släppt på några ställen, inga problem att limma fast. Jag hade inte brytt mig om besväret att lämna in igen utan helt enkelt limmat fast det själv.

/FW
 
Kan kanske vara en lösning om jag inte kan få fotobutiken/Nikon att ta på sig att fixa det. Är det någon som vet om det sitter skruvar just där jag beskriver som behöver lossas för att komma in i kameran? Annars är det kanske bara en slump att gummit släppt just nu.

Vad använder du för lim för att fixa det? Det finns ingen risk att gummit sedan sitter så hårt så att man inte får bort det om man måste in i kameran på nytt?
 
Kommer inte ihåg vad det heter men det är nåt superlim för plast och gummi har jag för mig. Jag funderade inte så mycket över det utan limmade fast bara. Det var löst både på framsidan och baksidan av greppet. Nu sitter det och om det skulle behöva tas loss får det vara verkstadens problem.

Jag har svårt att tro att det skulle sitta skruvar bakom sådana detaljer men jag vet inte.

Vill du veta vilket lim kan jag återkomma i kväll, jag har det hemma.

/FW
 
Jaha, börja detta problem även på de nya kamerorna nu igen, jag har bytt på åtskilliga Nikon F3 F4 de gamla analoga, brukar vara svårt att limma på grund av att gummit är lite oljigt, även om man monterar nytt brukar det lossna
 
Ett tips är att INTE tvätta med sprit för att limmet ska ta bättre!

Gummit på min gamla D200 verkade inte tåla sprit utan svällde lite så när jag limmade blev det en hel del gummi över...

Det finns olika lim som kan funka, kolla Clas Ohlson eller något.

Ta mycket sparsamt med lim, det är inte kul när man trycker fast gummit och det väller upp och kladdar ner displayer och grejer... SVÅRT att få bort är bara förnamnet...
 
Ring Lasses kamera service och beställ ett nytt gummi med nytt självhäftande tejp. Det kostar inte mycket och är lätt att byta.
Man gör rent med sprit för att få bort fettfläckar från händerna och så men det måste vara torrt innan man klistrar dit gummit.
 
Kul, nu upptäckte jag att gummit även har släppt på andra sidan av kamerahuset. Gummibiten är den lite mindre som sitter mellan luckan för anslutningarna samt väljare för fokus/knappen för borttagning av objektivet.

Åter igen, är det någon som har koll på vad som gäller? Jag blir mer och mer övertygad om att gummit är löst pga reperationen. Har jag rätt att få detta åtgärdat utan kostnad?
 
Jag tror inte det beror på reparationen utan på dålig limning från början. Flera av mina lossnade också ungefär samtidigt.

Jag tog mycket sparsamt med Loctite Super Attak och det håller och har inte påverkat negativt på något sätt.

/FW
 
ANNONS