Annons

Problem: D70 och inbygd blixt i osynk

Produkter
(logga in för att koppla)

Eriksen

Medlem
Hej på er.

Jag har helt plötsligt fått problem med min D70 och den inbygda blixten. När jag tar bilder med blixt, oavsett om det är på programval, full automatik eller något av de manuella lägena så är det som om blixten och slutaren är ur synk. Antingen slår blixten strax innan eller strax efter (kan inte avgöra vilket). Detta leder då till att bilden bli exponerad som om blixten inte existerade. Resultatet blir så klart att bilder tagna innomhus när det är mörkt blir svarta!

Jag har testat att ändra alla möjliga inställningar i kameran. Styrkan på blixten, slå av TTL, olika program, slutartider, ISO-tal osv osv. Har även gjort en two-button-reset men utan framgång.

En följdfråga till denna är då hur Nikon Sverige ställer sig till att ta in en kamera för garantiservice om den är inköpt i Tyskland?

Har tyvärr inga bilder just nu att infoga men kan komplettera med det om det finns intresse.

Tacksam för svar.

Du har möjligtvis inte knäppt på sync på bakre ridån eller kanske slow sync? (iofs borde det inte bli svart).

- Kan man göra sådana inställningar i full automatik?
- Nollställs dessa vid two-button-reset?

Har inte kameran här och kan inte testa men jag tror inte att det är det som är problemet.

Det kan hända att du har kommit åt kommando läget på blixten. Men de borde ha nollställts till TTL läget. Minns inte riktigt, eller rättare sagt så har jag ej testat.
Hmm.. känns som jag inte hjälpte till ett dugg.. sorry.

Jag har testat både med kommando läget och TTL. Kommandoläget var jag dock inte helt överens med utan fick kraftigt överexponerade bilder. Plockade dock inte fram manualen utan testade bara lite. Det löste dock inte mitt problem så jag gick tillbaka till TTL.

Pratade med Nikon Sveriges service och de hade inte några ideér annat än att testa med andra objektiv. Problemet är dock att jag inte har andra objektiv till den. Jag ska åka dit och lämna in den. Sa inget om att den inte var köpt i Sverige så får se hur de hanterar det.

Jag har råkat ut för liknande symtom, mörka blixtbilder med den inbyggda blixten, men inte gjort någon djupare analys av orsaken. Rapportera gärna vilka slutsatser som du kommer fram till efter kontakt med Nikon.

Jag lämnade in kameran igår på Nikon i Upplands Väsby. En till två veckor var beskedet jag fick så jag återkommer med mer info.

Suck, något liknande verkar ha hänt mig. Fungerar om jag har blixten i manuellt läge, men inte TTL.

Helvete!

har du fått tillbaks din kamera?

Senast ändrad:
Min kamer är klar. De ringde igår. De har haft den i drygt två veckor. Jag återkommer när jag har hämtat den och får höra vad som var felet.

Har precis samma strul med min D100. Skall bli intressant att höra vad felet är, måste alltså lämna in min D100 oxå:-(

Hej på er.

Nu har jag hämtat min D70 från Nikon. "Reparation av blixtenhet" var beskrivningen av åtgärden och det var det enda jag fick veta. Hon som satt i receptionen visste så klart inget mera så...

Jag pratade med en tekniker på måndagen, då de hade haft den i drygt två veckor och då hade de inte kollat på den. På tisdagen ringde de och sa att den var klar så när de väl kollade på den så tog det inte lång tid men de verkar ha mycket att göra på servicen.

Nu funkar den i allafall lysande igen.

?

Hm, jag sitter fortfarande med problemet. Undrar om det är ett hårdvaru- eller mjukvarufel? Någon som vet?

Har fått min fixad

Mina bilder med inbggd blixt blev allt skummare (mörkare). Så jag skickade in min kamera till Nikon nu innan garantitiden gått ut. Fick tillbaka den efter tio dagar, fullt fungerande. Den enda kommentaren var att dom uppdaterat mjukvaran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar