Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem att visa rawbilder i bridge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinballark

Aktiv medlem
Hej.
När jag tidigare importerade bilder från min Canon-400D så startade canons importprogram och jag såg där både jpg och raw, för att sen enkelt välja download till vald mapp. Därefter kunde jag se både raw och jpg när jag öppnade bridge.

Nu har jag köpt en ny canon-550D och försöker göra detsamma.
Jag kan dock inte se rawfilerna i bridge från min nya kamera.

Jag har en betald fullversion av PS-4
Vad kan vara fel?

Mvh
Stefan Ljungström

Du behöver en nyare version av ACR (Adobe Camera Raw). Ev kan det vara så att din kamera är så pass ny att det inte finns någon version av ACR för PS4 utan du behöver uppgradera till Photoshop CS5. Eller så konvertera till DNG-format.
Annars så har du ju den programvara som medföljde kameran för att kunna konvertera från RAW-formatet till TIFF eller jpeg.

Tack för snabbt svar!

Jag ska försöka hitta en nyare version av ACR, för det är ett av problemen, att ACR inte startar utan det ger ett felmeddelande. (could not complete your request because it is not the right kind of document)

Det jag dock saknar mest är möjligheten att se en rawfil i Bridge...som jag normalt sett gör, och när jag då dubbelklickar bilden så startade ACR aoutomatiskt.

Vad gör att en raw-fil kan visas i Bridge?
Hänger en uppdaterad ACR ihop med bridge?

/Stefan

Toppen då vet jag..tack!

Nu börjar jakten på en patch/uppdaterad ACR...hoppas innerligt att jag inte behöver köpa PS-5 bara för detta.

/Stefan

Ska det vara på detta viset?

Nu har jag letat och hittade en uppdatering till mitt ACR för cs-4
Men det löste inte problemet att öppna rawfiler tagna med min nya kamera (550d)

Då jag har en student edition av cs-4 så kan jag troligen inte uppdatera den till cs-5.
Alltså återstår det bara att köpa en fullversion av CS-5 för att kunna fortsätta min hobby.
Det har jag inte råd med...gosh vad trist det blev nu.
Jag vill verkligen inte tanka ner olagliga kopior, så nu vet jag inte vad jag ska göra.

Får ni andra hålla på så här och köpa nya versioner hela tiden om ni byter kamera?

/Stefan

Om du inte vill använda Canons eget program för konverteringen av rawfilerna kan du ladda ner programmet Adobe DNG Converter från Adobes hemsida. Det är väl gömt. Med den kör du batchkonvertering av dina raw-filer till formatet dng som kan vidarebehandlas av alla ACR-versioner. Det blir alltså ett steg extra, men programmet DNG Converter är gratis och uppdateras fortlöpande av Adobe.
http://www.adobe.com/se/products/dng/supporters.html

Det har nu löst sig!

Jag testade nu den självklara vägen som jag borde gjort från början...dvs jag valde uppdate direkt i PS-4!
4 uppdateringar och nu funkar allt...

Kansken någon annan som hamnar i denna situation kan ha nytta av mitt "misstag".

/ Stefan..."jätteglad"

Då jag har en student edition av cs-4 så kan jag troligen inte uppdatera den till cs-5.
Alltså återstår det bara att köpa en fullversion av CS-5 för att kunna fortsätta min hobby.
Det har jag inte råd med...gosh vad trist det blev nu.
Jag vill verkligen inte tanka ner olagliga kopior, så nu vet jag inte vad jag ska göra.

/Stefan

Jag har också en studentlicens, undersökte mycket innan köp och vad jag förstår ska det gå bra att uppgradera till en senare version.

/Lotta

Nu har jag letat och hittade en uppdatering till mitt ACR för cs-4
Men det löste inte problemet att öppna rawfiler tagna med min nya kamera (550d)

Får ni andra hålla på så här och köpa nya versioner hela tiden om ni byter kamera?

/Stefan

Det är ju inte Adobes fel att Canon ändrar i sitt proprietära raw format.. men som andra redan sagt.. ACR uppdateras efterhand.. och med v5.7 kom stödet till din 550d

Det är ju inte Adobes fel att Canon ändrar i sitt proprietära raw format.. men som andra redan sagt.. ACR uppdateras efterhand.. och med v5.7 kom stödet till din 550d

Nu ändrar i och för sig inte Canon sitt råformat, men råkonverterarna behöver veta hur själva rådatat skall tolkas. Framförallt är det pixeldimentioner (aktiv yta etc.) och färgåtergivning (färgfilterfaktorer) som är mer eller mindre unika för varje modell. Det gäller alla tillverkare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar