Annons

Problem att tanka ur bilder via USB

Produkter
(logga in för att koppla)

Skvattra

Ny medlem
Hej!

Jag har fått plöttsliga och oväntade problem med min D70. Jag har haft den i över ett år nu och aldrig haft några problem med att tanka ur bilderna till min dator via USB sladden som tillhör kameran. Men så i dag fungerar det inte längre. Kameran som sådan fungerar som den ska, jag märker ingen skillnad.

När jag satt i sladden och sedan sätter på kameran säger datorn att det är fel på USB enheten, den fungerar inte korrekt och den känns inte igen. Jag har två olika datorer hemma och har fått samma medelande på båda två. Vid ett tillfälle hittade min gamla dator kameran men jag kan inte få fram filerna.

Någon som har upplevt detta förut? eller som kan ha några bra tips om vad som kan ha hänt? Jag vet snart varken ut eller in så all hjälp tas gladeligen emot.
 
Det finns ju två olika typer av "protokoll" för överföring via USB, ett som heter PTP och ett som heter UMS. Man kan byta mellan dessa i en meny i kameran. Kan det vara att denna inställning ändrats? Testa att ändra den och se om det blir nån skillnad.

Annars skulle jag föreslå att skaffa en kortläsare. De flesta tycker att det är mycket smidigare och det går fortare att föra över bilderna åxå (iaf om ditt minneskort inte är väldigt långsamt). De kostar inte mer än ett par hundra.
 
tack som varmast för dina tips! Jag har kollat inställningarna utan förändrat resultat. En kortläsare har köpts in och nu är i varjefall mina kära bilder ur kameran.

Frågan är om detta "fel" i kameran kommer att ställa till annat också eller om jag bara kan låta det vara. Borde jag lämna in den på reperation?
 
Hej!

När jag satt i sladden och sedan sätter på kameran säger datorn att det är fel på USB enheten, den fungerar inte korrekt och den känns inte igen. Jag har två olika datorer hemma och har fått samma medelande på båda två. Vid ett tillfälle hittade min gamla dator kameran men jag kan inte få fram filerna.

Hur ofta formatterar du om ditt minneskort? Det bör göras regelbundet (gärna varje gång man tömmer sina kort). Du kan ha råkat ut för nåt så enklet som någon form av korruption av filsystemet.
 
Och eftersom Moa nu köpt en kortläsare är det viktigt att påpeka att formateringen skall göras i kameran, när man satt tillbaka kortet efter att ha läst ut bilderna.
 
Ett ännu bättre påpekande är att formatera minneskorten med hjälp av kortläsare ansluten i en dator för att sedan formatera kortet med kamerans funktion.

På så sätt formateras hela minneskorten och inte bara FAT (Filallokeringstabellen).

Det vanligaste felet med kablar av mini eller micro format är att kontakterna, alternativt kablarna blir utslitna.
Fast formfaktorn är samma så kan kontakt stiften ha olika längd beroende på om kabeln bara är avsedd för data eller ström matning samt data överföring.

Testa gärna med ett par olika kablar innan du ger upp.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.