Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem att spara .RAW till .jpeg i Elements 7

Produkter
(logga in för att koppla)

RH85

Aktiv medlem
Har uppdaterat mitt Adobe Photoshop Elements 7 så jag kan öppna upp raw-bilder sedan jag köpte mig min Canon 7D..

Har inga problem att öppna upp bilder i camera-raw(.cr2) MEN när jag ska "öppna upp" bilden i photoshop och försöka "spara som" bilden i .jpeg så finns inte det format att välja mellan :/


Får upp bland annat .jpeg2000 men det formatet fungerar ingenstans..


Med min förra systemkamera(Sony A300) va det inga problem alls att öppna upp / spara som i .jpeg efter att man fotograferat i raw-format...


Hoppas det finns nån vänlig själ som kan hjälpa mig.. :)
 
Senast ändrad:
se till att din bild är i 8-bitars djup
annars får man inte spara som jpg.
Man kan välja att ta över sin bild från ACR antingen i 8 eller 16 bit djup.
 
Same shit Mate!

Jag bytte nyss laptop, Gamla 2007 års Vaio med "viruset" Windows Vista mot nya Vaio med Windows 7(f.ö. kul att det fanns nåt som var bra med Vista)
Jag hade elemets 7 på gamla och där funkade det, Samma skiva på nya ger exakt samma sak; JPG är inte ett format som finns att välja på. Däremot finns jpg2000. What the f..k!
Om det är någon därute som har ett rimligt svar tas det tacksamt emot
Joachim
 
se till att din bild är i 8-bitars djup
annars får man inte spara som jpg.
Man kan välja att ta över sin bild från ACR antingen i 8 eller 16 bit djup.


Tack så mycket för hjälpen! Nu blev de så som man ville ha det :)

Vet du vad det är för skillnad på 8 eller 16 bit djup?
 
Vet du vad det är för skillnad på 8 eller 16 bit djup?

"Åtta bitar per pixel" ;)

8bpp => 256 nyanser av Rött/grönt/blått => 16777216 möjliga färger

16bpp => 65535 nyanser av RöttGröntBlått => 281474976710655 möjliga färger.

De flesta kameror idag fångar bilder med 12 eller 14bpp, alltså räcker inte 8bpp riktigt till, och man kastar (TEORETISKT SETT) bort information direkt.

JPEG stöder dock (som tidigare sagts) i likhet med många andra indexerade filformat, bara 8bpp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.