Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem att migrera katalog från LRC till LR Molnet

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Hej. Jag tror jag dabbade mig lite här :)
Jag fick för mig att jag skulle uppdatera mitt gamla Lightroom nu när jag börjat fota lite mera igen. Tänkte jag skulle använda LR med molnet då detta verkar vara framtiden.
På nått sätt råkade jag avbryta själva migreringen då jag inte trodde det fungerade och istället började jag mixtra med att synkronisera filer mellan LR och LRC istället.,
Nu när jag läst på lite mer och fattat lite mer om hur det fungerar så skulle jag migrera på nytt vilket inte fungerar. "Denna katalog är redan migrerad står det" Jag plockade då fram min backup på katalogen som jag tog precis innan jag började greja med detta.
Nu funkar det inte att migrera den katalogen heller?? Varför då?? För att den heter likadant?

Är jag nu dömd till att fortsätta använda LRC i all framtid och inte kunna använda molnet? Eller kan man fixa detta på något sätt? Nån annan med erfarenheter från detta?
Ska säga det att allt fungerar fortfarande helt som det ka med LRC så katalogen är inte sabbad helt och hållet :) Förbjuds bara att migrera då jag påbörjar detta en gång tidigare men blev avbruten.

Eller föresten. Det handlar bara om ca 25000 bilder. Mestadels "vanliga" vardags bilder så inga jättestora redigeringar. Astrobilder och mer avancerade projekt har jag ändå vid sidan om.. Nog enklast att börja om från början i LR va? Då lär jag mig ju hur programmet fungerar :)

Försök med detta.

Man kan ju fråga sig varför man vill migrera? En hel del grejer som finns i classic som inte finns i den nya varianten? Vad är bättre i den nya varianten om man inte är intresserad av att låsa in sig i Adobes molnlagring?

Tack för svar. Bra att det finns en möjlighet att börja om då, märkligt att detta inte står på Adobes frågor och svar, borde ju vara vanligt att detta strular. Jag valde att göra om allt iallafall och började på scratch, tog bara två dagar så nu är allt igång och fungerar precis som jag hoppades med delning mellan olika enheter.

På frågan säger jag så här.
Gillar tanken att ha tillgång till alla bilder på alla enheter och vart man än är. Gillar även just enkelheten. Oerhört kraftfullt med AI osv oxå. Mer avancerade saker gör man ju ändå i Photoshop tänker jag. Molnlagring blir ju en bra backup oxå. Men alla gör ju som man vill, än så länge måste man ju inte utan kan välja vilken variant man vill. I Framtiden lär ju dock "Classic" inte leva kvar, bättre att börja med det man ser framtiden i känner jag.

Tack för svar. Bra att det finns en möjlighet att börja om då, märkligt att detta inte står på Adobes frågor och svar, borde ju vara vanligt att detta strular. Jag valde att göra om allt iallafall och började på scratch, tog bara två dagar så nu är allt igång och fungerar precis som jag hoppades med delning mellan olika enheter.

På frågan säger jag så här.
Gillar tanken att ha tillgång till alla bilder på alla enheter och vart man än är. Gillar även just enkelheten. Oerhört kraftfullt med AI osv oxå. Mer avancerade saker gör man ju ändå i Photoshop tänker jag. Molnlagring blir ju en bra backup oxå. Men alla gör ju som man vill, än så länge måste man ju inte utan kan välja vilken variant man vill. I Framtiden lär ju dock "Classic" inte leva kvar, bättre att börja med det man ser framtiden i känner jag.
Nu har du ju gjort valet Lr, men baserat en hel del missuppfattningar som tyvärr också andra har.

1. I Lightroom Classic kan du ha tillgång till alla dina bilder på alla dina enheter var du än är - dessutom kan du synka rubbet i din katalog utan att snylta på molnutrymmet (0 Gb = 0 kr).
2. Lika mycket AI hittar du i Classic.
3. Framtiden är lika ljus för Classic som för Molnversionen - inget talar för att Classic skall bort, tvärtom ser vi mer och mer nytt i Classic som först testas i Camera Raw som Beta-versioner.

Oavsett så får man hoppas du blir nöjd i molnversionen och gillar du enkelhet så kan det vara bästa valet för ditt arbetssätt.

Gott Nytt :)

Nä jag har faktiskt inte sett någon som kan visa hur det skulle gå till. Att dela hela ditt fotobibliotek i LRC med alla taggar och "collections" så jag kan komma åt dessa från det molnbaserade LR och därmed mina andra enheter. Har du nån tutorial på detta så jag kan kolla in att det fungerar som jag behöver det att göra? Detta utan att använda en extern hårddisk med alla bilder på då..
Har bara sett att man kan dela en mapp via molnet och typ föra över sina bilder mellan enheterna. En arbetsmapp typ. Detta är ju bra men inte riktigt det jag är ute efter.

Nä jag har faktiskt inte sett någon som kan visa hur det skulle gå till. Att dela hela ditt fotobibliotek i LRC med alla taggar och "collections" så jag kan komma åt dessa från det molnbaserade LR och därmed mina andra enheter. Har du nån tutorial på detta så jag kan kolla in att det fungerar som jag behöver det att göra? Detta utan att använda en extern hårddisk med alla bilder på då..
Har bara sett att man kan dela en mapp via molnet och typ föra över sina bilder mellan enheterna. En arbetsmapp typ. Detta är ju bra men inte riktigt det jag är ute efter.
Finns mängder av tutorials om detta - men här är Adobes egna instruktioner:

och på svenska:

komma åt dessa från det molnbaserade LR och därmed mina andra enheter.
Bästa arbetssättet beror också lite på vad dina andra enheter består av och vad du gör på de andra enheterna.
Har du en laptop med dig till landet för att fortsätta editera t. ex. så är det kanske bättre att ha två Lightroom Classic-kataloger som du importerar och exporterar emellan.
Finns många varianter som sagt och allt beroende på hur man arbetar "offline".

Hittar ändå inte hur man ska synka en "Mapp" med "collections"(album). Varje album har en dubbelpil som går att synka men kan inte göra det med hela mappen. Skulle ju helst ha samma struktur på alla enheter. Måste jag synka varje album för sig och sedan bygga en ny mappstruktur i LR mobile?

Jag vill komma åt allt från desktop, bärbar dator, iPad samt iPhone. Kunna importera, redigera och visa bilder från alla enheter.

Hittar ändå inte hur man ska synka en "Mapp" med "collections"(album). Varje album har en dubbelpil som går att synka men kan inte göra det med hela mappen. Skulle ju helst ha samma struktur på alla enheter. Måste jag synka varje album för sig och sedan bygga en ny mappstruktur i LR mobile?

Jag vill komma åt allt från desktop, bärbar dator, iPad samt iPhone. Kunna importera, redigera och visa bilder från alla enheter.
´Du blandar och mixar allt möjligt på en gång, collections, album och mappar.
Det är bara en sak du behöver hålla reda på och det är Collections eller Samlingar som de heter på svenska. Och det är i Lightroom Classic du skall göra det.
Mappar har inget med detta att göra. Man synkar inte mappar. Mappar är i en egen struktur som bara har att göra med var de fysiskt ligger på datorn.
Collections/Samlingar är bara en funktion för att organisera och hantera dina foton utan att påverka deras faktiska placering på hårddisken. Det är som en virtuell mapp där du kan gruppera och sortera bilder hur du vill.
Du skulle alltså i princip kunna skapa en samling som heter "Alla bilder" och sedan synka den till molnet och därmed komma åt alla bilder från alla enheter. Men nu beror det lite på hur det ser ut hos dig. Mängden foton du har och om du vill ha dem presenterade och sökbara.
Jag har själv cirka 11000 bilder synkade från Lightroom Classic till molnet och kan jobba med dem på alla enheter.

Kan tyvärr inte förklara hur du använder Lightroom Classic synkning enklare än beskrivningen dit jag länkat tidigare.
Men här är en annan bra Youtube-tutorial som kanske kan förklara mer om ämnet:

Hoppas det kan hjälpa!

Bra video. Använder själv denna synkning sporadiskt och det fungerar enligt min erfarenhet utan problem men man ska vara medveten om att synkningen kan ta lite tid.

En sak som inte framgår. Ifall inte Adobe ändrat något så räknas de bilder du synkar från Classic (alltså orginalen på disk) till Lr inte in i ditt lagringsutrymme.

Sedan är det vissa saker som finnsi LrC men inte Lr (t.ex virtuella kopior) men det får man leva med.

Måste väll ändå vara ganska vanligt att man har en mappstruktur på sina Collections? Typ fåglar/sverige/gråsparvar. Denna struktur har jag idag i LRC. Vill jag då komma åt hela mappen fåglar med underliggande uppdelningar på min iPad tex vill jag ju synka huvudmappen och inte varje Collection för varje fågel..
Men det är väll så man får göra och sedan bygga upp strukturen på nytt på iPad..

Måste väll ändå vara ganska vanligt att man har en mappstruktur på sina Collections? Typ fåglar/sverige/gråsparvar. Denna struktur har jag idag i LRC. Vill jag då komma åt hela mappen fåglar med underliggande uppdelningar på min iPad tex vill jag ju synka huvudmappen och inte varje Collection för varje fågel..
Men det är väll så man får göra och sedan bygga upp strukturen på nytt på iPad..
Det är inte alls säkert och heller inte grundtanken i Lightroom att namnge mappar till vad de innehåller. Mappar är tänkta att peka var de ligger och år/månad/dag. Så enkelt som möjligt och smidigast för backup-syfte.
Det är därför du ser flera val i hur du kan importera i olika datumformat i Import-dialogen och det är även därför du endast har mapp-panelen i Biblioteks-modulen. Collections finns i alla moduler för att tanken är att du skall använda Collections som i ditt fall kanske skall heta fåglar/sverige/gråsparvar t ex. Och du även sätta dessa nyckelord på bilderna.

Det är däremot många som inte följer detta till punkt och pricka och inte absolut nödvändigt - och om du vill ha samma struktur som dina mappar på dina Collections så finns en gratis plugin som replikerar mappstruktur till Collections här som kanske kan vara värt att kolla in:

Det finns många sätt att hantera bildstrukturen i Lightroom Classic.

Personligen skulle jag använda nyckelord för att markera en bild med plats där den är tagen och motiv. Logiken i det är att informationen då är kopplad direkt till bildens metadata och inte till sekundär / indirekt information typ placering i en mapp.

Sedan är det relativt enkelt att skapa antingen ett filter eller en ( ev. smart) samling för att plocka ut bilder med vissa egenskaper utifrån det aktuella behovet. En bild kan då också tillhöra godtyckligt antal strukturer vilket är en fördel då behoven kan se olika ut över tid.

Mappstrukturen kan följa default datumstruktur både för målmapp och importkopia då är det gör det lätt att ta backup på bilderna.

ANNONS