Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem att koppla D90 till iMac via USB

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man väntar tills den gröna lysdioden på kameran blinkat klart innan man börjar importera så funkar det varje gång att hitta kameran...
Ju fullare kortet är, desto längre tid verkar det ta..

Samma på min tidigare D90 och nu på D700

Nu har jag också en D700, och den dyker inte upp. Även om jag väntar tills lysdioden blinkat klart händer ingenting. Däremot får jag fram bilderna i iPhoto, men det vill jag inte använda då det inte ger mig samma kontroll. Jag vill för över från Bridge/Lightroom.
 
För att svara mig själv, installerade Nikon Transfer och vilket verkar rätt ok för att föra över direkt från kameran. Men överväger ändå en kortläsare.

För att återgå till diskussionen kortläsare vs usb från kameran. Att plocka minneskortet ur kameran flera gånger om dan kan slita på kortet. Om det går sönder just när det är fullt med bilder är det inte så kul, men annars är det inte stora pengar att köpa ett nytt när det är utslitet (och de lär hålla länge).

Samtidigt kan kamerans USB-kontakt slitas om man kopplar i och ur kabeln lika ofta. Att byta kamerans USB-kontakt är troligen dyrare än ett nytt minneskort. Å andra sidan kan kamerans stift där minneskortet sitter även det slitas.

Som sagt väntar jag på WiFi kamerar så det räcker att komma in på kontoret så ligger bilderna i datorn (och kameran kvar i väskan). Jag vet att det finns wifi-SD-kort, men inte hur de fungerar. Någon som använder dessa?
 
Problemet är att Nikon inte tillåter att man ändrar USB inställningarna på D90'n. Mass storage finns inte som alternativ, utan det är tydligen bara MTP som gäller. På en mac måste man ha extra mjukvara för att hantera det.

Jag mailade Nikon för att fråga om det kommer att fixas till i kommande firmware uppgraderingar. Svaret jag fick var inte direkt positivt.

Desvärre är USB-läge inget man har möjlighet att ställa in på någon av våra kameror längre. Nikon valde att gå över till PTP(Picture Transfer Protocol) och senare MTP(Multimedia Transfer Protocol) för ett par år sedan. Då detta gjordes, valde Nikon att ta bort möjligheten att använda kameran som masslagringsenhet.

Jag tror inte att det kommer någon lösning för detta med någon firmware uppgradering, men gällande kommande funktioner etc har vi på supporten ingen information innan Nikon släpper det.

Jag beklagar detta, då även jag saknar möjligheten att ändra USB-läge.

Med vänliga hälsningar

Nikon Europeiska Support
 
Problemet är att Nikon inte tillåter att man ändrar USB inställningarna på D90'n. Mass storage finns inte som alternativ, utan det är tydligen bara MTP som gäller. På en mac måste man ha extra mjukvara för att hantera det.

Vet inte riktigt vad du menar med extra, men Bildinsamling (Image Capture) som följer med OSX klarar av MTP/PTP och liknar Nikon Transfer i hanteringen.

När det gäller livslängden på USB-kontakter så brukar tillverkarna tycka minst 1500-10000 cykler på mini-varianten som sitter i kameran. Daglig tömning med USB skulle då ge minst fyra års drift.
SD-kort brukar tillverkarna vara aningen generösare med, minst 2500-25000 cykler.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.