Annons

Problem att kalibrera med kalibrator

Produkter
(logga in för att koppla)

Lost_One

Medlem
Sitter här och känner mig allmänt förvirrad.

Här i hemmet har jag två datorer, en stationär som är ca 3 år gammal (ATI Radeon x850xt grafikkort, HP f1904 19" lcd) och en nyare men billig bärbar (med glossy 15.4" wideskärm och Intel GMA3100 grafikkrets).

Fick idag hem min kalibrator, en Pantone huey pro och slet förväntansfullt upp kartongen och satte igång med att installera och kalibrera.
Slutresultatet på min stationära dator skiljde sig först så så mkt från vad jag trodde var min välkalibrerade skärm att jag trodde jag skulle börja gråta, vad hände med alla mina fräna färger!?
Pluggade ur allt, ställde om grafikkort och skärm till fabriksinställningar och började om. Resultatet blev liknande men nu började jag fundera på om det inte var mina ögon det var fel på.
Nu när jag börjat vänja mig och har tittat lite på mina foton så börjar jag bli nöjd, men det är en sak som konfunderar mig fortfarande och det är denna menyn i kalibreringsstegen:

http://img399.imageshack.us/my.php?image=image6yk5.jpg

Väljer jag 'no' och kör igenom stegen kan jag ändå inte urskilja cirklarna i den mörka skalan. Till slut valde jag helt enkelt ett mellanläge och körde vidare med 'yes'.
(kom ihåg att jag faktiskt är rätt nöjd med utseendet på monitorn nu trots att mina fräna färger är borta).

Vidare till min Laptop, nu är cirklarna EXTREMT tydliga! Dock blir slutresultatet enl mig HEMSKT!
Grönton, matt, blä..
Ställer jag den bärbara på datorbordet framför min 19" skärm tycker jag de skiljer sig åt markant,
Provar att dra lite i reglagen och tycker mig komma närmre enl mina ögon. Fortfarande inte nöjd dock.

Två slutsatser kan jag direkt dra av detta, ingen bildredigering kommer utföras på den bärbara (skyller på den billiga grafikkretsen här), och mitt färgseende måste vara skevt om jag tyckt min 19" såg bra ut innan kalibrering.

Men frågan är, kan man lita på detta resultat?

Kan någon föreslå något= Skall jag beställa provfoton från tex crimson för att dubbelkolla?

Mvh//En förvirrad Anders
 
Två slutsatser kan jag direkt dra av detta, ingen bildredigering kommer utföras på den bärbara (skyller på den billiga grafikkretsen här), och mitt färgseende måste vara skevt om jag tyckt min 19" såg bra ut innan kalibrering.

Men frågan är, kan man lita på detta resultat?
Ögats underbara förmåga att adaptera, vilket vi har en så stor nytta av i dagliga livet, är en stor nackdel när det gäller att betrakta skärmar och avgöra om de visar rätt eller fel. Vi vänjer oss vid de mest märkligt kalibrerade skärmars färgåtergivning.

Sedan kan en dålig skärm bli sämre i färgåtergivning efter en kalibrering, eftersom den försöker korrigera fel som egentligen ligger utanför vad den skärmen förmår att klara av.

Sedan, kan du lita på din 19" skärm? Det finns en avancerad lösning på detta problem som heter U-Dact. Detta program visar ett antal färger på skärmen vars färger man vet hur de ska se ut. Sedan mäter man dessa färger och jämför resultatet med de förväntade färgerna. Skillnaden visar hur bra skärmen är. Men det är ett program som kostar mera än vad din kalibrator kostar, så det är ju inte ett realistiskt alternativ.

Crimsons testbild är ett bra alternativ, men kom ihåg att ta hem deras färgprofil och aktivera Korrekturinställningar (Proof Setup) när du kollar och jämför skärm och bild.

Stefan
 
Tack för era svar, det var mkt intressant att det faktiskt finns felaktiga sensorer ute på marknaden.

Dock har jag lagt märke till en bugg i programvaran, efter att laptopen gått ner i viloläge och släckt skrämen måste man gå in under preferences och avaktivera/aktivera room lighting compensation för att den skall börja reagera igen. När den är skev får man mkt riktigt horribla gröntoner i svarta områden, som går tillbaka när man utför denna 'fix'.
 
Jag hade samma problem (har en "vanlig" Huey) när jag körde XP, under Vista fungerar det för mig. Du kan testa följande:

Under "autostart" i startmenyn finns en ikon för ett program som heter "Huey Tray". Kopiera (! INTE flytta) den till skrivbordet eller ngn annanstans där du når den lätt. När färgerna blir fel efter viloläge så klickar du på den och då bör de rätta till sig. Det är det programmet som laddar in profilen när du loggar på datorn.

/Per
 
Du har missuppfattat vad kalibrering är och gör.
Tanken med det är att visa hur färgerna verkligen ser ut på din bild, så att du kan jobba med bilden utan att skärmen ger dig falsk information, det är inte tillför att ge häftiga färger.
Så på det sätt som du hade din skärm innan, med fräna färger, så såg nog dina bilder gurka ut på alla andras skärmar. Alltså att du hade skruvat upp färgerna i skärmen och färgerna du såg fanns inte i bilden (ungefär som att dra upp kontrast och färg i din TV, programmet sänds inte så).
Många tillverkare ställer in sina skärmar med mycket kontrast och färg för att det säljer bland folk som tycker ”ohhh vad fint det var på den”, och till att redigera foto är skärmen helt värdelös om man inte ändrar den.

Kalibrering gör att röd visas som den röd det verkligen är osv, inte som röd med saturation uppskruvat 25 steg.

/Magnus
 
Jag hade samma problem (har en "vanlig" Huey) när jag körde XP, under Vista fungerar det för mig. Du kan testa följande:

Under "autostart" i startmenyn finns en ikon för ett program som heter "Huey Tray". Kopiera (! INTE flytta) den till skrivbordet eller ngn annanstans där du når den lätt. När färgerna blir fel efter viloläge så klickar du på den och då bör de rätta till sig. Det är det programmet som laddar in profilen när du loggar på datorn.

/Per

Har det ligger nere i systray, det är via den jag går in och utför 'fixen' jag beskrev här ovan så det är nog ungefär samma sak vi talar om där. För mig är det tävrtom, funkar bra i XP men mindre bra i vista (laptopen). Misstänker att hårdvaran också kan vara avgörande här.
Du har missuppfattat vad kalibrering är och gör.
Tanken med det är att visa hur färgerna verkligen ser ut på din bild, så att du kan jobba med bilden utan att skärmen ger dig falsk information, det är inte tillför att ge häftiga färger.
Så på det sätt som du hade din skärm innan, med fräna färger, så såg nog dina bilder gurka ut på alla andras skärmar. Alltså att du hade skruvat upp färgerna i skärmen och färgerna du såg fanns inte i bilden (ungefär som att dra upp kontrast och färg i din TV, programmet sänds inte så).
Många tillverkare ställer in sina skärmar med mycket kontrast och färg för att det säljer bland folk som tycker ”ohhh vad fint det var på den”, och till att redigera foto är skärmen helt värdelös om man inte ändrar den.

Kalibrering gör att röd visas som den röd det verkligen är osv, inte som röd med saturation uppskruvat 25 steg.

/Magnus
Nu var jag visserligen lite lätt ironisk med min färgkommentar, jag har ganska god uppfattning om vad en kalibrator gör.
Det är därför jag ställer mig tveksam till resultatet då den uppenbarligen kalibrerar mina två skrämar olika, vilket jag beskriver lite längre ner i min ursprungspost.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.