Annons

Problem att importera CR2 till Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har nyligen skaffat Lightroom men har ett problem. Det verkar som om mitt Lightroom bara kan importera JPG filer. Fotograferar ofta RAW+JPG och då känner Lightroom bara av JPG-filen. När jag bara haft RAW-filer i kameran och väljer "Import photos from device" får jag upp en ruta med texten "No photos were found to import". Jag har en Canon EOS 20d med nyaste firmware så problemet borde inte ligga hos kameran...

Är det någon som har haft samma problem?

/Jonas

När du har JPH+RAW så stackar LR bilderna och du ser bara JPG bilden direkt. Men RAW bilden skall finnas i samma tumbnail. DEt finns en inställning i preferences där man ber att få JPG bilden och raw separerat.
Du skall utan problem få in raw filer från Canon 20D i LR. Har du alla drivers mm. till din 20D installerat. Förmodar du har Windows. Jag har det på en av mina datorer och vet att det kan strula.
Vi som kör Mac i huvudsak slipper fundera på den grejen.

Hej!

Jag har nyligen skaffat Lightroom men har ett problem. Det verkar som om mitt Lightroom bara kan importera JPG filer. Fotograferar ofta RAW+JPG och då känner Lightroom bara av JPG-filen. När jag bara haft RAW-filer i kameran och väljer "Import photos from device" får jag upp en ruta med texten "No photos were found to import".

Kan du prova att sätta minneskortet i en kortläsare i datorn istället för att gå via kameran?

Jag har kört RAW+JPG i LR länge från just 20D och det fungerar utmärkt. Jag brukar kopiera över filerna till hårddisken först och sedan importera till LR. Har aldrig prövat att importera direkt från minneskortet.

Här en länk till Importera RAW med Lightroom inlägg, verkar vara problem om man kopplar kameran direkt till datorn.

Lotta

Senast ändrad:
När du har JPH+RAW så stackar LR bilderna och du ser bara JPG bilden direkt. Men RAW bilden skall finnas i samma tumbnail. DEt finns en inställning i preferences där man ber att få JPG bilden och raw separerat.
Du skall utan problem få in raw filer från Canon 20D i LR. Har du alla drivers mm. till din 20D installerat. Förmodar du har Windows. Jag har det på en av mina datorer och vet att det kan strula.
Vi som kör Mac i huvudsak slipper fundera på den grejen.

Jag trodde att du räddat mig med tipset om inställningen i preferences men tyvärr så hjälpte det inte. LR laddar ändå bara in JPG bilden till mappen som jag valde i LR. Jag har bara lyckats att få in RAW i LR genom att först ladda ner bilderna direkt till hårddisken via EOS Viewer Utility. Det verkar som om det blir en Mac nästa gång jag köper ny dator :) Tack ändå för tipset.

Kan du prova att sätta minneskortet i en kortläsare i datorn istället för att gå via kameran?

Jag har faktiskt ingen kortläsare :) Innan jag hade Lightroom så tyckte jag att det funkade så bra att ladda direkt från kameran (med EOS Viewer Utility) så jag såg aldrig något behov av en kortläsare. HAr kollat runt lite i forumet och det verkar dock som om en kortläsare kan lösa problemet men tycker ändå att det inte borde vara något problem att ladda ner bilder från en 20D, det är ju trots allt inte en ovanlig kameramodell...

MVH Jonas

Jag har kört RAW+JPG i LR länge från just 20D och det fungerar utmärkt. Jag brukar kopiera över filerna till hårddisken först och sedan importera till LR. Har aldrig prövat att importera direkt från minneskortet.

Här en länk till Importera RAW med Lightroom inlägg, verkar vara problem om man kopplar kameran direkt till datorn.

Lotta

Att kopiera bilderna till datorn först funkar för mig också men egentligen så är det ett lite onödigt steg, då måste man tyvärr importera bilderna två gånger, först till datorn och sen till LR. Kollade din länk och det verkar som om andra har samma problem. Finns det någon där ute som har en 20D och har lyckats med att föra över JPG+RAW till Lightroom direkt från kameran? Skulle vara intressant att veta, kanske något för nästa LR-uppgradering...?
/Jonas

Att kopiera bilderna till datorn först funkar för mig också men egentligen så är det ett lite onödigt steg, då måste man tyvärr importera bilderna två gånger, först till datorn och sen till LR. Kollade din länk och det verkar som om andra har samma problem. Finns det någon där ute som har en 20D och har lyckats med att föra över JPG+RAW till Lightroom direkt från kameran? Skulle vara intressant att veta, kanske något för nästa LR-uppgradering...?
/Jonas

Jag tycker det är mycket smidigare med kortläsare än att koppla in kameran, dessutom har jag flera kameror. Varför lägga ner energi på att vänta på en LR uppgradering när en multikortläsare kostar 200:- ? Jag använder för övrigt Downloader från Breeze sedan många år, det är smidigt att bilderna hamnar automatiskt i en mapp med tagningsdatum.

mvh Lotta

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto