Annons

problem att fota neon

Produkter
(logga in för att koppla)
Klurigt motiv...Hur vill du att bilden ska bli? Då det är ganska mycket motljus kan det vara svårt att få en tydlig bild, men prova med en softad blixt kanske?
 
Jag tycker den är ganska bra, men om du vill få mer ljus på själva bilen m.m. så kan du testa att ljussätta mjukt, eller ta två bilder, en på "neondelarna" och en lite bättre ljussatt..sen kan du kanske montera ihop dom bilderna?

Men testa att ljussätta lite mjukt om du vill ha mer ljus.
 
okej får prova att ljus sätta lite för har ingen blixt än. grejen är den att jag tycker det blir så grötigt på slutstegena som ligger i bak man ser liksom inga konturer men det kanska löser sig med lite ljus.

MvH Richard Hughes
Http://www.stereo.just.nu
 
Skillnaden mellan ljust o mörkt är för stor, kamerans kontrastomfång grejar det inte.

Ställ kameran på stativ (stolar, böcker, whatever som får kameran att stå pall stilla), ta två bilder med olika exponering, en där de mörka delarna inte är kolsvarta och en där de ljusa delarna känns rätt. Mixtra sedan ihop bilderna i ditt redigeringsprogram i datorn. Öppna först den ljusa bilden (bakgrund), kopiera sedan in den mörkare (där det ljusa är rätt) i ett nytt lager, lägg till en vit lagermask till det övere lagret, kopiera sedan den mörka bilden till lagermasken. Allt som är svart i masken kommer då att visa det ljusare exponerade undre bakgrundslagret.

Ett annat antagligen bättre alternativ kan vara att blixtra försiktigt, kan du inte minska blixtens effekt så sätt bara ett papper (vitt) framför den, du får dock räkna med att få prova olika papperstjocklekar alternativt flera tunna papper. Man kan också sätta en spegel framför blixten så att ljuset reflekteras i en frigolitskiva eller något annat ljust som en kompis håller ovanför, då får man en försiktigare blixt med ett mjukare ljus. Prova dig fram.
 
Magnus Stålnacke : tack för tippsena ska prova dom stativ har jag använt på bilderna jag har tagit men det med blixten ska jag prov något redigerings program har jag inte dom är svin dyra photo shop och dom.

MvH Richard Hughes
 
Om du inte har PhotoShop eller något annat bildbehandlingsprogram så kan du ju lägga upp några bilder, med och utan blixt, i Efterbehandling.
Då är det stor chans att någon eller några kommer att hjälpa dig att lägga ihop bilderna :)

Mvh
 
Richard Hughes skrev:
jag ska kolla in Gimp får vi se tar väll låång tid att lära sig ?

Näe, inte värre än för något annat så pass avancerat program (det tar år att bli duktig, allt lär man sig aldrig), men de enkla vanligaste momenten kommer du på alldelens själv.

Gimp kan dock upplevas lite "stökig" att installera på windows-plattformen (utvecklingen sköts i stort under Linux), vad som gäller är att först installera GTK+ vilket är de grafik-bibliotek som behövs för det grafiska gränssnittet som Gimp använder och sedan installera Gimp. Installationsfiler hittar du här. Det finns också en FAQ med de vanligaste frågorna.

Det finns många "tutorials" och manualer på nätet som behndlar Gimp en är "Grokking the Gimp", det finns även en Gimp användarmanual på svenska. Observera också att de flesta metoder, verktyg och tillvägagångsätt är tämligen lika för alla tunga grafikredigeringsprogram, har du lärt dig ett så klarar du de andra också, det är mest sånt som har med gränssnittet att göra som skiljer, och till photoshop finns fler plugins (dock inte alltid utan kostnad) som automatiserar krångligare procedurer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.