Annons

Problem att öppna RAW-filer från 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

meloday

Aktiv medlem
Hej!

Min vän fotade på sonens namnkalas igår. Hon har en 5D Mark III och jag fick filerna i RAW. Dock kan jag inte öppna dem i vare sig Bridge eller Photoshop. Har CS4 med senaste uppdateringen. Min vän trodde det var någon annan uppdatering jag behövde, men visste inte vilken. Någon av er som vet och kan hjälpa mig?

Hälsar Frida
 
I värsta fall kanske du kan använda Adobes DNG-converter, den är gratis och kan göra om RAW till DNG som borde gå att öppna i din version av CS.
 
I värsta fall kanske du kan använda Adobes DNG-converter, den är gratis och kan göra om RAW till DNG som borde gå att öppna i din version av CS.


Tack Torbjörn! Jag har laddat ner DNG-konverterare, men verkar inte kunna öppna mappen där heller för att kunna konvertera. Men jag kanske gör fel på något sätt?
 
Du inte öppna råfilerna en kamera som är nyare än ditt program. Adobe slutar med uppdateringar när ett nytt program kommer. Undantaget är CS6 som säljs parallellt med CC.

Som sagt är vägen runt detta att konvertera Canon-filerna till Adobes råformat DNG först.
 
Frida,

Jag tror att jag hade samma problem som du med såväl raw-filerna som med att markera de filer jag ville konvertera. Det sistnämnda problemet löste sig när jag till slut förstod att jag skulle markera den mapp vars filer jag ville konvertera - inte öppna den. Lycka till.
 
Frida,

Jag tror att jag hade samma problem som du med såväl raw-filerna som med att markera de filer jag ville konvertera. Det sistnämnda problemet löste sig när jag till slut förstod att jag skulle markera den mapp vars filer jag ville konvertera - inte öppna den. Lycka till.


Men åh. Nu känner jag mig verkligen dum. Så var det ju. Och det stod tydligt också. Stort tack för hjälpen!
 
@Frida
Jag vet precis hur dum du kände dig. Till vårt försvar vill jag ändå anföra att det på intet sätt kändes intuitivt att det var så det skulle göras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.