ANNONS
Annons

Problem att öppna RAW-bilder i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Älvdans

Medlem
Hej!
När jag överför RAW-bilder (.NEF) från kameran till datorn och sedan försöker öppna dom i Photoshop CS4 via ALS Camera Raw 5.0 får jag ibland felmeddelandet: "Could not complete your request because an unexpected end-of-file was encountered". Detta händer alltså inte med alla mina bilder, utan bara med en del. Någon som vet vad detta beror på och i så fall vad man kan göra åt det? Har en Nikon D300.

Tacksam för hjälp!

/Åsa

Har läst om att andra har haft samma problem på andra forum. Dessvärre inte sett någon lösning som fixar problemet, däremot verkar vissa ha hittat ett sätt att åtminstone kringgå det:

De har lyckats öppna upp bilden i ett annat redigeringsprogram (Nikon har väl något som heter ViewNX?) och sedan sparat om filen i ett annat format (tiff exempelvis). Sedan har de lyckats öppna den konverterade filen i PS.

Ingen optimal lösning kanske, men om felet inte inträffar så ofta så kanske du kan leva med det?

Din kamera kanske är för ny för att kunna öppnas av den ACR-version.
Tanka ner DNG-convertern från Adobe.se så löser det sig om det nu är det som är felet.

Tack för tipsen!

Får nog testa alla tre versionerna. Har försökt att uppdatera DNG convertern men verkar inte riktigt fungera. Vad jag förstod det som skulle jag ha 5.4 med cs4? Eller ska man helt enkelt ha den senaste versionen? Irriterande problem i alla fall för det uppkommer ganska ofta numer. Verkar som det bara blir värre.

Byt minneskortläsare det hjälpte mig,

/Fredrik

Hej!
När jag överför RAW-bilder (.NEF) från kameran till datorn och sedan försöker öppna dom i Photoshop CS4 via ALS Camera Raw 5.0 får jag ibland felmeddelandet: "Could not complete your request because an unexpected end-of-file was encountered". Detta händer alltså inte med alla mina bilder, utan bara med en del. Någon som vet vad detta beror på och i så fall vad man kan göra åt det? Har en Nikon D300.

Tacksam för hjälp!

/Åsa

Byt minneskortläsare det hjälpte mig,

/Fredrik

Använder tyvärr ingen minneskortsläsare utan överför direkt från kameran. Kanske det som inte är bra. Ska i alla fall testa med att byta minneskort nu och formattera det gamla. Fast det brukar jag göra ganska ofta. Fann inte lösningen med DNG-convertern eller uppdatering av PS och ACR. Får testa att rädda mina bilder med tiff. nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar