Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Privata, fysiska fotoalbum

Produkter
(logga in för att koppla)

MoniQ90

Medlem
Jag undrar om några fortfarande, framkallar bilder och lägger in dem i gamla hederliga fotoalbum?
Då talar jag främst om privata familje- och släktbilder. hur gör ni när ni tar sådana foton? Efterbehandlar ni dessa bilder och isåfall hur?

Personligen så tycker jag att det kan finns en charm i amatörsmässiga och obehandlade bilder. Är det fler som känner likadant eller är jag bara konservativ?

Jag tycker att bröllopsbilder faller in lite i denna kategorin också. Jag älskar bröllopsfotografer och va de bruka kunna åstadkomma, men jag själv vill absolut inte låta mitt ev framtida bröllop (om det nu skulle bli något sådant) passera utan foton har tagits av släkt och vänner lite sådär tafatt, grejer får gärna växa ut på folks huvuden och kapade armar lite överallt skulle inte heller gör någonting xD (nu överdriver jag lite, men ni förstår vad jag menar hoppas jag). Och med detta så menar jag inte att jag absolut inte vill anlita någon bröllopsfotograf, så misstolka mig inte ^^

Jag och min fru brukar välja ut bilder en gång om året, runt jul, som vi skickar till Crimson för tryck i 10x15. Det brukar bli 500-600 bilder som vi stoppar in i insticksalbum, 300 bilder per album. En etikett på pärmryggen berättar vilket året är. Men detta kanske inte är vad du kallar "gamla, hederliga, album"?

Vi brukar inte efterbehandla bilderna, annat än om de fått något allvarligt färgfel, eller kräver upplättning av en skugga eller så. Ibland blir det beskärning också, det finns rätt gott om pixlar att ta av, om man trycker i 10x15.

Per.

"Vardagsbilder" på familj och liknande hamnar i album helt oredigerade. Tycker det är lite av charmen med enkelheten man får i sådana bilder. Övriga bilder som monteras i ram är putsade och tillrättalagda.

/D

Brukar det inte vara så att man försöker ta så bra bilder man kan? Sedan kanske det inte alltid är de tekniskt fulländade bilderna med uttänkt komposition som är de bilderna känner starkast för Det brukar vara de bilder man känner starkast för som hamnar i fotoalbum.

Brukar det inte vara så att man försöker ta så bra bilder man kan? Sedan kanske det inte alltid är de tekniskt fulländade bilderna med uttänkt komposition som är de bilderna känner starkast för Det brukar vara de bilder man känner starkast för som hamnar i fotoalbum.

Hehe jag håller precis med dig. Självklart ska man försöka ta så bra bilder som möjligt, men det är som du säger att de mest tekniskt fulländade bilderna kanske inte är de som man känner starkast för ^^

Jag är bara nyfiken på hur andra gör. :p

jag försöker ta bilder som är konstnärliga mästerverk, men fotoalbum är till för att komma ihåg sina nära och kära och vad man varit med om;-) Jag försöker fixa till kontraster och färger, så bilderna blir kul att titta på, men det är ofta de bästa bilderna är just den som råkar bli oskarp, eller när man exponerar fel. Men jag försöker få bättre och bättre kontroll, så att huvuden kommer utanför med flit och oskärpan är ett aktivt val för att beskriva min verklighet sådan som den känns.

Vanliga dussinbilder drar jag inte ut i fysisk form överhuvudtaget längre.

Bilder som jag gillar kör jag ut i formatet "30-cm-lång-sida" på antingen High Gloss eller Matte-papper (Tidigare på Crimson, numera på egen storformatsskrivare) och monterar i ringbundna album.

Ja, de bilder jag kör ut är behandlade för att ( i mitt eget tycke ) se så bra ut som möjligt.

Nackdelen med Crimson & storformatskrivare är att utskrifterna sker med bläck istället för kemiskt som hos t.ex. mindre fotobutiker som kör fujifilm-maskiner...

Kemiskt processade bilder håller högre kvalité inte bara bildmässigt utan håller även längre, något som man ofta eftersträvar i familje-album, right? :)

Storlek upp till A4 kan göras kemiskt hos t.ex. Expert Götaplatsen i Göteborg :)

Beställ på www.expertzfoto.nu :)

Nackdelen med Crimson & storformatskrivare är att utskrifterna sker med bläck istället för kemiskt som hos t.ex. mindre fotobutiker som kör fujifilm-maskiner...

Kemiskt processade bilder håller högre kvalité inte bara bildmässigt utan håller även längre, något som man ofta eftersträvar i familje-album, right? :)

Storlek upp till A4 kan göras kemiskt hos t.ex. Expert Götaplatsen i Göteborg :)

Crimsons flesta tryck är inte bläckutskrifter. (de rullar mestadels på Durst Lambda. Canvas och liknande går dock på Epson-skrivare med pigmentbläck sist jag tittade). Lambda-maskinerna arbetar genom att laserbelysa oframkallat fotomedia. Kika på http://www.durst.it/fileadmin/user_upload/Durst/PDF-broschure/Lambda-IX14015-E.pdf

Hållbarhetsskillnaden mellan ett kemtryck och en pigmentutskrift är ärligt talat mer akademisk än något annat om vi talar om UV och liknande.

Låt gå för att ett kemtryck är aningen mer mekaniskt hållbart (men jag skriver aningens), men samtidigt så är det ju en lätt match för mig att närsomhelst dra ut en ny kopia om nån bild börjar se för skraltig ut.

Jag monterar ju dessutom mina bilder utan någon skyddande plastficka så att säga.

Senast ändrad:
Färgkort

Crimson gör "kemiska" färgbilder på fujipapper, dvs marknadens bästa. Rätt ska vara rätt.

Jag och min fru brukar välja ut bilder en gång om året, runt jul, som vi skickar till Crimson för tryck i 10x15. Det brukar bli 500-600 bilder som vi stoppar in i insticksalbum, 300 bilder per album. En etikett på pärmryggen berättar vilket året är. Men detta kanske inte är vad du kallar "gamla, hederliga, album"?

Vi brukar inte efterbehandla bilderna, annat än om de fått något allvarligt färgfel, eller kräver upplättning av en skugga eller så. Ibland blir det beskärning också, det finns rätt gott om pixlar att ta av, om man trycker i 10x15.

Per.

Detta tycker jag är helt rätt! Pappersbilder är det som gäller i längden, titta bara på farfars bilder. Kanske fotoböcker på nätet? Är det någon som kan bedöma hållbarheten?

digital tryckpress i form av HP Indigo 5500 till mindre format... storformat är de duktiga på för det låga priset, men om jag beställer storformat så anlitar jag hellre ett tryckeri som t.ex. Vindspelet i Borås eller liknande :)

Nu tror jag du är ute och cyklar. Avancerade bläckskrivare ger en kvalitet som är svår att slå.
Ta t.ex. en Epson 3800. Med de nya K3 pigment färgerna har man en livslängd som uppskattas av oberoende testinstitut till drygt 200 år.
Jag har ännu inte sett att man vågat lova något sådant för kemiska papper.
Har du sådana bevis så får du gärna dela med dig.

Jag satte en utskrift gjord med en HP Indigo 7500 på garageväggen (ute, alltså) bara för att se hur den klarar sig. Har snart suttit ett år och är still going strong. Sitter så den inte är i takdroppet, men annars oskyddad.
Den som sitter på insidan av väggen ser man ingen åverkan alls på, trots att det är ett ouppvärmt hus.

Hallo. Jag har arbetat med fysiska fotoalbum i mer än 30 år, arrangerar foton, stickers, roliga kommentarer etc från resor, evengemang och tycker att det är så roligt. Blev nyligen klar med ett album som jag har gjort till ett av mina gudbarn där jag följde henne från födseln till studenten.

Det är en härlig hobby och jag älskar den. Nu har jag fått problem, har ej fler album, fotoaffären där jag köpte dem har lagt ner och jag har förtvivlat sökt överallt efter någon som säljer "mina" album. Kanske någon kan hjälpa mig. Albumet fanns i flera färger, olika mått, lätt klistrade vita sidor med plast som man bara lägger över när sidan är klar. Praktiskt, enkelt, hållbart och man kan arrangera bilderna som man vill.

Något tips?

Ljusa tankar

Det händer kan vara riktigt kul framförallt efter en resa då man klistra in kvitton, biljetter och annat också. Föredrar rena blad så jag kan sätta bilderna var jag vill och kanske t om annat format. Någon gång efterbehandling men övervägande bara auto från crimson. Skulle behöva göra som någon skrev med ett för varje år! Bra idé

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Olika, det bästa jag har är köpt på plats i det landet jag reste i. Väldigt passande handgjort och mycket fint. Fasta sidor så iag fick räkna på hur stort jag skulle ha :) det går att göra egna ganska lätt också som också är fasta sidor. Kunde vara rätt kul

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar