Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärt vidvinkel D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Har varit på jakt efter ett vettigt vidvinkel-objektiv till min D700 (och V1a).

Eftersom jag har en smal budget och vill kunna använda objektivet på min V1 (mha dum-adapter) så sneglar jag åt äldre gluggar med manuell bländarkontroll.

Har mer eller mindre fastnat för Nikon 28/2.8 AIS men den verkar så svår att få tag på. Finns det något mer lättillgängligt alternativ som har likvärdig prestanda för samma pris runt 1500-2000kr.

Hälsningar
Albin

Har mer eller mindre fastnat för Nikon 28/2.8 AIS men den verkar så svår att få tag på. Finns det något mer lättillgängligt alternativ som har likvärdig prestanda för samma pris runt 1500-2000kr.

Nikon 20mm f/4 AI och Nikon 20mm f/3.5 AI-s ligger väl också däromkring i pris. Om de sedan är lättare att få tag på vet jag inte, men det breddar ju möjligheterna lite grand i alla fall.

Om det räcker med E-versionen av 28/2,8 så dyker den upp då och då på tradera för några hundralappar. Jag använde mitt gamla E ett tag när jag blivit digital och det funkade bra på en D2x. Möjligen blir hörnen mjukare med en FX.

Andra alternativ:
24/2,8 och 28/3,5. 24:an ungefär som Ai-s 28/2,8 i pris, 28/3,5 billigare. Eller Ai 28/2,8, inte lika skarp, men billigare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar