Annons

Prisvärt stativ t. Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Heybusdriver

Aktiv medlem
I samma veva som jag köpte en ny kamera (Canon eos 60d) så tog jag sönder mitt stativ (som jag inte kan namnet på då det är pappas gamla).
Kameran väger 755g utan batteri och med mitt telezoom (vilket är mitt tyngsta objektiv) på väger den ca 200g+ (gissningsvis) extra. Alltså måste jag ha ett ganska kraftigt stativ överlag då jag inte vill se hur det blåser i backen med min kamera på.

Jag fotograferar mest porträtt och natur men det händer att jag tar med och fotograferar hästsport också. Det ska vara så pass stadigt att det ska klara litelite vind men det behöver inte palla mycket alls.

Jag skulle gärna vilja ha det relativt högt - runt 1,50 - 1,70m när det är helt utfällt och sedan ska det självklart gå att få ner stativet till en rimlig längd så det går att bära(inte tar för mycket plats). Det ska ha flera ben så inga enbenta tips.

Jag letar efter ett prisvärt runt 300 - 700kr (vilket jag vet är väldigt lite pengar) men jag hoppas att vi kan få fram något medelmåttigt i den prisklassen. Kommer ju som sagt att stå bakom kameran hela tiden så det kommer ju aldrig att "stå fritt" och därmed behöver det inte vara något värsting stativ då jag inte har pengar till det.

Har tittat lite på denna:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=052501 som bara går upp till 140cm men den pallar ändå 3kg enligt prod. beskrivning.

På mitt nuvarande stativ så har jag ett stativ med huvud och det vill jag fortsätta ha. Tackar för alla svar!! :D
 
Kanske detta kan vara något?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=C600

Jag har använt detta i något år och det är enkelt att ta med i sin lilla "väska" med bärrem man får med och har vattenpass på, dock står det videostativ. Men många har det till sin foto kamera och gillar det för detta.
Klarar ju 3kg och snabbfäste, samt att det kan bli 167cm långt.
Fats jag tycker att dom sista 10cm så skall man inte veva upp det om det inte är vindstilla. så värkligt max mått med lite vind är ~160cm.
 
Nu har jag ingen erfarenhet av det där stativet, men för dom pengarna kanske du inte hittar något som är särskilt mycket bättre. Ett alternativ är att du köper ett begagnat. Då borde du kunna få ett bättre stativ för samma summa. Din kamera har väl vinklingsbar livewiew? Om du använder den gör det inget att stativet är lite kort.

Det som brukar vara sämst på billiga stativ är huvudet, som ofta är gjort av plast. Men du har ju, enligt bilder du lagt in, även en kulled i metall om än relativt liten. Det brukar ofta gå att skruva av det medföljande huvudet så att man kan skruva på ett annat. Och så slipper du ju då den där långsampla..., förlåt snabbplattan;-)

Olle
 
Haha! Tack för tipsen båda två.

Vilka stativ skulle du kolla efter begagnat då? Sitter och funderar på om jag på något vis kan laga det stativ jag redan har. Är en utav "hållarna" till det ena benet (hur jag nu ska förklara) som har gått sönder. Borde ju egentligen gå att fixa om man 1. hittar en ny del 2. är händig med lite lim 3. trakasserar stativet med silvertejp (vilket i mitt fall är mest rimligt då jag varken vet vart jag kan hitta nr.1 eller skulle klara av n.2)
 
Du skriver att du kommer att stå vid stativet hela tiden, men att du inte vill ha några enbenta tips. Hur kommer stativet att användas, och vad är främsta anledningen till att du behöver det? Är det mest som avlastning, eller är du ute efter att fota med långa slutartider, kvälls/nattfoto, landskapsfoto etc?
 
Vilka stativ skulle du kolla efter begagnat då?

Jag har själv två Manfrotto stativ, 190 och 055, som jag nöjd med. För 300-700 kr får du dock inte mycket, ens om det är begagnat stativ, så mitt tips är att spara ihop lite mer pengar. Satsar du på ett bra stativ så håller det många år, jag har själv haft mina i mer än 15 år!
 
Vilka stativ skulle du kolla efter begagnat då?
Manfrotto, som Jonas nämner, och Gitzo är ett par välkända märken. Jag vet inte om de brukar vara så dyra begagnade. När jag försökte sälja ett Gitzo till LP Foto för ett antal år sen var de inte intresserade trots att stativet var i mycket bra skick. Stativ gick inte att sälja till ett tillräckligt högt pris för att det skulle löna sig, ansåg dom.

En liten varning till Gitzostativet Tatalux. Det är tillverkat med samma kvalitet som deras övriga stativ, men mittpelaren är tvådelad. Drar man ut den i hela sin längd påminner den alltför mycket om en svajmast. Fast om du använder den vinklingsbara skärmen som sökare behöver du nog inte dra ut mittpelarens övre del.

Annars är Gitzostativen som sagt av mycket hög kvalitet. Lite långsamma att sätta upp kanske p g a benens skruvlåsning. Jag har haft tre olika genom åren och använder fortfarande ett.

Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.