Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärt objektiv till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Skåne1

Aktiv medlem
Letar ett prisvärt bra objektiv för min Canon 550
Önskemålet är 15 - 105-200

Vad rekommenderas?
Såklart inte allt för mycket pengar då kameran inte är av senaste modell.
Idag har jag kitobjektiv 18-55 och 70-300

Vill man ha prisvärda objektiv så innebär det att man måste kompromissa. Därför går det inte att svara på frågan utan mer info angående vad ni prioriterar och vad ni är beredda att välja bort. Zoom? Autofokus? Stor bländare? Bildkvalité? Vikt? Etc

Prisvärt är inte detsamma som billigt. T.ex. så är Sigma 50/1.4 ART ett mycket prisvärt objektiv trots att det kostar 7000 kr.

För Jonas del handlar det helt klart om ett inte alltför dyrt objektiv, och då föreslår jag ett objektiv som både är billigt och prisvärt, nämligen EF 50mm f/1.8 STM.

Prisvärt är inte detsamma som billigt. T.ex. så är Sigma 50/1.4 ART ett mycket prisvärt objektiv trots att det kostar 7000 kr.

För Jonas del handlar det helt klart om ett inte alltför dyrt objektiv, och då föreslår jag ett objektiv som både är billigt och prisvärt, nämligen EF 50mm f/1.8 STM.

Vet inte om det var ett svar på mitt inlägg, men jag håller med om att billigt inte är detsamma som prisvärt. Men att säga att Sigmat är prisvärt utan reservationer håller jag inte med om, bla har man kompromissat bort zoom, vikt och storlek. Men om de sakerna är mindre viktiga och bildkvalité är viktigt så är Sigmat absolut prisvärt.

Jag läser kanske in lite för mycket i TS fråga. Visst kan man shoppa objektiv som är generellt prisvärda, men i slutändan måset det finnas någon typ av behov eller syfte vid ett inköp(?)

Jo, du har absolut rätt i att prisvärt är subjektivt, eller att man åtminstone bör vara överens om vilka egenskaper som har värde.

TS har inte specificerat så noga vad han är ute efter så jag drog till med ett objektiv som de flesta anser vara prisvärt och som dessutom inte är dyrt. :)

Canons 17-85 så fyller du gapet till 70-300

Förstås ett alternativ. Själv var jag aldrig speciellt nöjd med mitt 17-85 men det kan ju bero på exemplaret. Jag tror dock det finns bättre alternativ.

Jag upplever att 17-85 är mer eller mindre "samma sak" som det 18-55 han har idag.

TS har visserligen ett "glapp" mellan 55 och 70 men det kan man säkert leva med.

Det som jag tycker saknas är någon objektiv som är riktigt skarpt, eller riktigt ljusstarkt, eller riktigt vidvinkligt eller... ja, helt enkelt något som TS inte har idag. Problemet är förstås budgeten men jag tror nog att något fast objektiv skulle kunna vara kul. T ex ett 50/1.8, 85/1.8 eller kanske ett makroobjektiv. De senare är ju erkänt skarpa och kan med fördel även användas till annat än makro, t ex porträtt.

Men det vore nog på sin plats om önskemålen kunde specificeras lite mer ingående.

Hållermed om att 50 F1,8 är ett av de mer prisvärda. Ett bra inkörsobjektiv till andra objektiv med stor bländare. Det ger lite andra typer av möjligheter än dom med mer medioker bländare. Dessutom så billigt att man nästan får tillbaka pengarna om man vill sälja...

Jo, jag ser att frågan är kanske lite oprecis. Nu startade inte jag tråden men för min egen del är jag inte på den nivån att jag har så mycket åsikter om detaljerna ni tänker på. Jag har också en kamera som jag köpte begagnad för 800 kr. Ur det perspektivet är jag ganska öppen för olika objektivs egenskaper. Men användningsområdet kommer förmodligen att vara djur vid kusten, säl och fåglar, fotograferat från kajak eller båt. Alltså ett zoom på upp till kanske 300 mm. Dessutom med tanke på priset på kameran (och storleken på plånboken) så handlar det om priser på under 10 000 kr för mig i alla fall.
Det finns ju några objektiv i den klassen har jag sett, men hur är de?

Canon EF 70-200L F4 får du bra begagnad för drygt 3000:-, inget IS, men högsta kvalité på optiken och mekaniken. Kanske lite kort för fåglarna ?

Men användningsområdet kommer förmodligen att vara djur vid kusten, säl och fåglar, fotograferat från kajak eller båt. Alltså ett zoom på upp till kanske 300 mm. Dessutom med tanke på priset på kameran (och storleken på plånboken) så handlar det om priser på under 10 000 kr för mig i alla fall.
Det finns ju några objektiv i den klassen har jag sett, men hur är de?

Jag skulle vilja säga att när det gäller Canons utbud av zoomar så är i princip alla bra! L-objektiven är förstås bäst (och dyrast) men även de lite billigare, t ex 55-250 IS är prisvärt. Jag har förstås inte testat alla men har en del av dem och är mycket nöjd. 70-200 4L IS är en klassiker, lätt, smidig, skarp, snabb AF. Jag har även 70-300 4-5.6 L IS och den är också trevlig. Båda dessa ligger ju strax över 10.000 dock och 70-200 är sannolikt för kort för det du vill fota.

Fåglar och sälar, det låter som motiv som skulle må bra av en brännvidd som är ännu längre än 300mm - och då blir det riktigt dyrt.

Något du kan kolla på om du skall gå utanför Canon och vill ha mycket brännvidd ät Sigmas 150-600 zoomar. Då kan du hålla dig kring budgeten. De är dock ganska otympliga pjäser och inte det jag skulle vilja ha med mig i en kajak kanske? Bildkvalitén är OK men når inte riktigt upp till det du får med Canons L-gluggar tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar