Annons

Prisvärt beg. Tele?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får nog tala om vad du menar med manuellt, för de flesta manuella Nikkor saknar CPU och D90 har ingen AI-koppling. Det betyder att du inte ens får ljusmätning, utan får gissa dig fram i manuellt läge.

Vad är låg prislapp i din värld?

Du får nog tala om vad du menar med manuellt, för de flesta manuella Nikkor saknar CPU och D90 har ingen AI-koppling. Det betyder att du inte ens får ljusmätning, utan får gissa dig fram i manuellt läge.

Vad är låg prislapp i din värld?

Helmanuellt går utmärkt, ljusmätning låter ju lyxigt men inget krav. Har skjutit en hel del helmanuellt så vet vad det innebär.

Prislapp är helst under 2000kr.

Nikkor 300/4.5 ai är ett trevligt objektiv och får man tag i ett ais med ED-glas så skall det vara ännu bättre. Har precis köpt ett Nikkor ais ED 180/2.8 som också skall vara bra men som jag inte hunnit testa än.
hälsn
Kjell

Nikkor 300/4.5 ai är ett trevligt objektiv och får man tag i ett ais med ED-glas så skall det vara ännu bättre. Har precis köpt ett Nikkor ais ED 180/2.8 som också skall vara bra men som jag inte hunnit testa än.
hälsn
Kjell

Jag tänkte just skriva att 300/4,5 kanske kan vara något. Felet med 180/2,8 ED tycker jag är att många ofta vill ha nästan lika mycket eller lika mycket som det går att hitta AF-varianten för. Då känns det ju som ett rätt dubiöst köp om man inte har ett manuellt hus.

Mitt minne säger mig att jag var på väg att leta upp ett AI/AI-S 200/4 för några år sedan för att testa eftersom jag tyckte det verkade vettigt i den prismässiga lingonligan.

Jag tänkte just skriva att 300/4,5 kanske kan vara något. Felet med 180/2,8 ED tycker jag är att många ofta vill ha nästan lika mycket eller lika mycket som det går att hitta AF-varianten för. Då känns det ju som ett rätt dubiöst köp om man inte har ett manuellt hus.

Mitt minne säger mig att jag var på väg att leta upp ett AI/AI-S 200/4 för några år sedan för att testa eftersom jag tyckte det verkade vettigt i den prismässiga lingonligan.

Har bara ett gammalt Nikkor 200/4 som jag inte har använt så mycket men jag har läst att Nikkor ai el ais 200/4 skall vara ett bra och bättre objektiv än mitt, mindre och smidigare också. En smidig walk around kombination som har gett bra resultat för mig är Nikkor 135/2.8 på min Panasonic G3 (270mm!). 180:an kanske jag tänkt att främst använda på min D300.

Precis, har sneglat lite på svenska sidor men det verkar vara dåligt utbud...

http://www.ebay.com/itm/Nikon-Nikko..._Foto_Camcorder_Objektive&hash=item2588867cfc

skulle detta tex vara värt runt 1000-1500?
Jag skulle nog helst vilja ha felfria glas. Var tålmodig, det dyker upp då och då på den svenska marknaden också. Själv skulle jag gärna vilja ha ais-versionen med ED-glas :) Det som jag upplever med 300:an är att det är lite svårt att sätta skärpan.

Jag skulle nog helst vilja ha felfria glas. Var tålmodig, det dyker upp då och då på den svenska marknaden också. Själv skulle jag gärna vilja ha ais-versionen med ED-glas :) Det som jag upplever med 300:an är att det är lite svårt att sätta skärpan.

ah såg inte det, men det fanns ett antal som såg ut att vara i ok skick runt 1000-1500kr, ED glasen kliver väl upp någon tusenlapp?

ah såg inte det, men det fanns ett antal som såg ut att vara i ok skick runt 1000-1500kr, ED glasen kliver väl upp någon tusenlapp?
Själv betalade jag 1700 kr för mitt 300/4.5 för ca ett år sedan som är i nästan nyskick och det kanske var i mesta laget, med ED-glas 2000-2500 kr?? Måste bara påpeka igen att jag upplever det ganska svårt att sätta skärpan med långa telen - inte många keepers! Min tanke är att nästa steg för mig är att skaffa ett m43 eller APS-C hus med inbyggd stabilisering och focus peaking för att få full användning av alla mina gamla manuella Nikkorobjektiv. Byta till snittbild på min D300:a tror jag inte funkar så bra med tanke på ljusstyrkan på 300:an.

Tamrons 300/2,8 LD-IF är ju helt ok om kan tänka sig helt manuellt. Har någon bild med 1,4 konverter bland mina bilder.
Tamrons egna konverters fungerar bra ihop med Tamron 300.

Micke.

Dålig koll på Nikonkombinationen. Men du har säkert rätt.
Men jag tror det blir svårt att hitta något långt och riktigt skarpt för 1000kr

Micke.

Okej, tack för förslaget iallafall. Kanske kommer till nytta när min studentekonomi ser ljusare tider.

Har några äldre nikkor 300mm f4,5 auktioner under uppsikt just nu, känns som det är mitt bästa val i denna prisklass.

Eller kanske Tokina 400-AT-X/5.6, eller den nyare Tokina AT-X-AF/5.6 med autofokus.
Ett ganska behändigt litet 400mm som inte borde kosta mycket numera

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar