Annons

Prisvärda objektiv till Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmyzola

Ny medlem
Jag har har precis införskaffat mig en Nikon D3100 + 18-55 mm VR . Jag är en glad amatör som vill kunna fota det mesta från fina naturbilder, porträtt mina lekande barn mm.

Jag funderar på att köpa eller önska mig lite objkektiv av min flickvän men vill hålla kostnaden så låg som möjligt.


Blir min kameraväska någorlunda komplett med Nikon 50mm f/1.8 D &
& Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR
Objektiven finns för ca 1100 respektive 1800 och det tycker jag känns acceptabelt. =)
Har läst lite och dessa objektiv verkar ganska bra & framförallt prisvärda.. det finns en del av er som tagit bilder med dessa objektiv som jag tycker är mkt fina...

Vilka bergränsingar finns ? Är det någon typ av bilder jag inte kan fota med dessa objektiv...
Borde jag kanske rent av nöja med med mitt 18-55 mm VR så länge...
Tacksam för svar Mvh Jimmy
 
18-55 VR och 55-200 VR är fina nybörjarobjektiv! Bra att du satsar på VR och inte snålar ;-)

Begränsningar, du kan inte fota macro, alltså småsaker, och du har inte mer än 200 mm och mindre än 18 mm brännvidd.

Däremot 50/1,8 är ingen höjdare på din kamera eftersom du inte får autofokus med den. Kika på 35/1,8 istället, den är dyrare men du får AF och lika bra ljusstyrka.
 
tack så mkt för feedbacken.. Är det just med min kamera som 50 mm f/1,8 objektivet inte blir så bra.. den har fått otroligt fina omdömen bla här på sidan. Den sägs ge knivskarp skärpa samt bra närgräns för portättfptografering... ÄR det för att man måste man fokusera manuellt med det och därmed inte så lämpligt för nybörjare ?