Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärda macroobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kaboff

Medlem
Jag letar efter ett bra macroobjektiv som inte är alltför dyrt men ändå är bra. Jag fotar med en canon eos 400d och har tidigare använt en analog (och gammal, ca 60-tal) kamera och fotograferat macro och använt mig av mellanringar. Så lite tips på liknande till en digital kanske?

Skulle vilja ha lite tips på ett, som sagt, inte allt för dyrt objektiv då det är fruktansvärt kul att fota små saker.

Tamron 90mm macro är ett mycket prisvärt macro som dessutom fungerar bra till porträtt om man är lagd åt det hållet :p Kostar runt 4000.

Är själv ute efter ett Macro-objektiv.
Jag har funderat på en
Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 PRO D eller ett Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1
Bägge för under 4000 :-
Tidningen FOTO hade en test av Macrobjektiv där Tokinan låg bra till och Sigman 70 ett av de skarpaste. "Prisvärt" och "Toppklass" på bägge
Tamron låg på "Prisvärt", men är nog jämförbar med Tokinan.

Frågan är vad som är bäst 70mm eller 100mm.
Räcker inte 70mm om man har APS-sensor ?
En del Macro-"experter" förordar längre tele (200mm) ?

http://www.cyberphoto.se/

Sedan undrar jag hur du janolof fick ut hela länken direkt till objektivet hos cyberfoto.

Frågan är vad som är bäst 70mm eller 100mm.
Räcker inte 70mm om man har APS-sensor ?
En del Macro-"experter" förordar längre tele (200mm) ?

Längre tele ger längre avstånd mellan motiv och objektiv. Det är väl främst när man vill fota insekter detta är en fördel, för att inte skrämmas. Blommor och föremål skräms inte lika lätt.

http://www.cyberphoto.se/

Sedan undrar jag hur du janolof fick ut hela länken direkt till objektivet hos cyberfoto.

Jadu, det är tydligen olika beroende på vilken väg man letar sig fram till objektivet. Om jag klickar mig fram får jag hela adressen. Om jag använder sökfunktionen får jag det inte. Men om jag då öppnar sidan i nytt fönster dyker hela adressen upp!

Bokeh skrev:
Tokinan skulle jag köpt, det visar Fotos senaste test.

/kent
Till en APS-C-Sensor så är ju Sigma 70/2,8 EX DG
den skarpaste av alla, även skarpare än de dyra Nikkor,Canon och Sigma. Den skarpaste av alla, eller ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar