Annons

Prisvärd zoom till Nikon ca 300 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

fno

Aktiv medlem
Var ute och fotade vid Översjön i helgen och kom fram till att kit-objektivet 18-70 inte räcker särskilt långt ute i naturen. Även med 1.5x crop factor känns det som det är långt till motiven. Så, någonstans kring 300 mm x 1.5 skulle jag vilja hamna tror jag.

Som amatör så tycker jag att objektiv skall ge mycket för pengarna samtidigt som vikt skall hållas låg. Vill kunna utnyttja objektivet som allround-objektiv, men kanske framför allt i naturen. Blir det en bra bild så skall den hålla för uppförstoring i 40x60 eller kanske t.o.m. 50-70, med rimligt betraktningsavstånd naturligtvis.

Har tittat runt, letat recensioner och åsikter, men har inte riktigt kunnat besluta mig för vad som skulle ge mest. Följande verkar i dagsläget finnas att välja mellan:

Nikkor AF 70-300/4-5,6D ED: ca 3600 kr. Aldrig fel med ett Nikon, men är det enda argumentet?

Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR(IF):ca 4000 kr, producerar relativt bra resultat, om än rejält oskarpa hörn med största bländare. Kanske kan ersätta 18-70-objektivet i kameraväskan?
Referens: http://web.295.ca/mike_graham/in_defense_of_long_zooms.htm

Sigma AF 70-300/4,0-5,6D APO Super Macro II, ca 2100 kr, Mest objektiv för pengarna(?), makrofunktion.

Är det någon som har praktisk erfarenhet av fler än ett av dessa objektiv och kan säga vad som föredras i prisklassen 2000-4000 kr och med zoom upp till kring 300 mm? Eller är det något annat objektiv jag definitivt borde ha med på urvalslistan?

Och ja, jag vet att det finns ljusstarkare optik, som dock är både dyrare och klumpigare. Känner dock att jag vill prova på 300 mm och lära mig hantera brännvidden innan jag lägger ner för mycket pengar på den. Det hinner troligtvis komma bättre optik till bättre priser komma innan jag är färdig...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.