Annons

prisvärd vidvinkelkompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
är på jakt efter en lagom billig och vidvinkel gatukamera, kompakt sådan.
tips?
samsung 24hd ska vara bra, men finns något äldre (och mer prisvärda alternativ), svårt att veta vilka kameror som har si och så vidvinkel när man letar på nätet.

har tillräckligt med systemkameror och några analoga kompakter så det handlar alltså om en digitalkamera.

Det finns ett antal lie äldre som kan va värda att ta en titt på

Samtliga nedan börjar vid 28mm eller bredare:

Olympus Camedia 5060 och Nikon Coolpix 5040. Bägge två är 5mp och finns inte längre att köpa nya, men är bra kameror med 28mm vidvinkel.
Jag köpte själv Coolpix 5400 för inte så längesen och är så här långt nöjd med den.

Det finns också: Coolpix 8400 med 24mm vidvinkel. Givetvis uppförljaren till 5400, men 8400 är lite klumpigare så därför valde jag bort den.

Coolpix P50. En förhållandevis ny modell som går ner i jeansfickan. Har själv ägt en och var ganska nöjd, men saknade bländar-prioritet. Har för mig att den kostar strax under 2000 ny.

Coolpix S600 är inte heller så tokig. En lite mer stylad kamera som jag emellertid inte avser att köpa, då den går på cirka 2800kr och knappast har fler / bättre funktioner än P50.

Panasonic har också ett gäng modeller som jag itne har någon bra koll på.

Även Ricoh kan va ide att ta en titt på.

Ricoh GRD har väl hyllats mest överallt. Fast 28 mm om inte jag minns helt galet. Det har även kommit en version 2. Är själv lite småsugen på en sådan om jag skulle ramla över en...

Jag har en Panasonic LX2 som jag är oehört nöjd med, så länge jag plåtar i raw iaf.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar