Annons

prisvärd telezoom till minolta af

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Det börjar bli dags att uppdatera när det gäller teleobjektiv. Därför undrar jag vilken glugg med brännvidden 75-300 eller 28-300 som är skarp och prisvärd. Ny eller beg har ingen betydelse bara gluggen är skarp.Jag kan nog max lägga 2000.
Tacksam för tips!

Prismässigt och skärpemässigt får du bästa möjliga om du kan leta upp en Minolta 70-210/4
av den äldre serien.
Brukar dyka upp ibland för 1-1,5 tusing..

Mvh/Gunte..

hej,
jag har testat en rad olika budget-telezoomar till Minolta AF det senaste åren och med mitt facit i hand rekommendera jag följande:
1. 70-210 F/4 (beercan)
(sanslöst bra och även om den kostar upp emot 2000 kr nu så är den värd det. ska du ha en bättre får du köpa Sigma 70-200 F/2.8 och den kostar minst det dubbla, kanske tredubbla.)
2. 70-210 F/3.5-4.5
Lite underskattad, men en trevlig telezoom (heter det så, Anders, eller är det bara zoom ;) ?
har en fördel av att vara mycket liten och brukar inte kosta mer än 650-750 kr begagnat.
3. 100-200 F/4.5
ofta ett superfynd som sällan kostar mer än 500 kr.
4. 100-300xi
Också lite underskattad. har dock motorzoom vilket jag inte gillar.
av andrapartstillverkare så har jag varit mest nöjd med Sigma 70-300 F/4.5.6. Vet att Tamron har ett ganska trevligt i samma omfång (eller 75-300) som har 1:2 macro vilket kan vara användbart.

Sammanfattning:
Offra en extra tusenlapp och köp en beercan.
Du blir inte missnöjd.
Ev. kan du fram till att du hittar en köpa någon av ovanstående.
--
här finns för övrigt en 100-300xi
http://www.tradera.com/MINOLTA_7xi_DYNAX_med_Zoom_xi_macro_AF_100_300mm-auktion-42674772

(obs: denna glugg är bättre än den vanliga 100-300 från Minolta)

Senast ändrad:
förresten,
glöm mitt tips här ovan, alltså angående just denna 100-300xi, det är - enligt en pålitlig person - kass. Alltså trasig.

Det verkar som -210 zoomarna är skarpast men jag behöver aningen mer ibland. Är det någon som har testa någon av de som Hylse nämner(främst "beercanen") med telekonverter? Kanske skulle någon av de skarpa zoomarna med 210 eller 200 mm som störsrta brännvidd + 1,4-1,7 telekonverter vara den bästa lösningen?

körde ett gäng bilder med beercan och 2x-teleconverter (mc7) och det blev mycket skarpa bilder även då. Vilket imponerade rejält på mig, som har ganska dålig erfarenhet av diverse converters.
så visst funkar det bra. Beercan ÄR så bra som alla påstår, vågar jag säga.
--
behöver du mer brännvid rekommenderas gamla 75-300, numera även känd som "the big beercan". Tar skarpa bilder, rejäl konstruktion. Dock ej intern zoom, om jag nu inte minns fel.
Sigmas 135-400 kanske är något för dig, har en på ingång snart, har dock ej ännu bestämt om den ska säljas, vill gärna testa först.
--
gillade faktiskt också den sigma 75-300 Apo macro som jag sålde här nyligen för 700 spänn. Går att hitta för 600 till 800 kr och är absolut prisvärd. Inte minst den variant som har 1:2-macro vid 300mm-läget.

mighty mattis skrev:
Det verkar som -210 zoomarna är skarpast men jag behöver aningen mer ibland. Är det någon som har testa någon av de som Hylse nämner(främst "beercanen") med telekonverter? Kanske skulle någon av de skarpa zoomarna med 210 eller 200 mm som störsrta brännvidd + 1,4-1,7 telekonverter vara den bästa lösningen?
Först generationen 75-300mm är helt OK oxâ, i klass med ölburken.
http://www.dyxum.com/lenses/results.asp?IDLensType=3&offset=140
Den sista av Minolta 75-300 i listan

Den äldre varianten av minolta af 75-300mm verkar minst sagt robust. Är den inte lite för tung för att fotografera handhållet med vilket är det jag gör mest? Nu kör jag med en oskarp men väldigt lätt sigma 100-300 5,6-6,7 så skillnaden blir säkert stor både i skärpa och i vikt.

mighty mattis skrev:
Den äldre varianten av minolta af 75-300mm verkar minst sagt robust. Är den inte lite för tung för att fotografera handhållet med vilket är det jag gör mest? Nu kör jag med en oskarp men väldigt lätt sigma 100-300 5,6-6,7 så skillnaden blir säkert stor både i skärpa och i vikt.
När man närmar sig 300mm sâ anser jag att ett stativ är i det närmaste nödvändigt, trots AS.
Hellre stativ och lite klumpig glugg än liten och lätt glugg och oskarpa bilder.
Med enbensstativ är man inte nämnvärt hindrad i rörelserna och det är lätt att ta med sig.

Minola 100-300 APO och 100-300 APO D är extremt bra gluggar också, jag skulle rekommendera att du köper gamla APO'n, D-varianten kostar mycket mer, och hur ofta kör du med blixt på 100-300mm? :)

mighty mattis skrev:

Jag använder en Kenko Teleplus Pro 300 1.4x DG Teleconverter med "beer can" och det funkar verkligt bra. Man förlorar lite ljus men däremot inget i skärpa. Med 210 mm så får man nästan 300 och det är en bra kompromiss. Dessutom funkar konvertern perfekt ihop med Tamron 90 mm makrot jag har. I det fallet får man 125mm vilket underlättar mycket om man inte vill skrämma insekter vid makrofotografering, nåt som ibland är svårtatt undvika med bara 90mm.

Varning dock för att Kenko-konvertern bara funkar ihop med objktiv som dessa två som inte har några utstickande linselement i bakkant som en del objektiv tyvärr har ibland av olika skäl.

mighty mattis skrev:

Jag använder Beercan och Soligor Pro 1.4 (samma som Kenko 300). Funkar riktigt bra även om AF hastigheten blir lidande. Har främst använt det för att fota fjärilar men även tagit bilder på långt avstånd. Skärpan blir knappt påverkad men du får lite mer färgskiftningar vid motiv med skarpa kontraster (CA). Exempel på bild med kombon: http://www.fotosidan.se/obj/photo/a/a3a116238e6bfd073251919e5c914879.jpg
Finns gott om bilder i mitt album fjärilar som är tagna med den kombinatonen.
Mvh, Oskar

Ang konverter...

Jag kan säga av egen erfarenhet och samlad erfarenhet...

Jag provade Soligor 1,4 konvert (1300:) på mitt SAL700-200G och blev förbluffande nöjd, fokus satt där det skulle och kontinuerlig fokus hängde med riktigt bra...
Men Kenkos Konv är enl mig riktigt plastiga och mer som en leksak. Inte alls samma kvalite och känsla. Det känns som man ska tappa gluggen från kameran.

Bara några synpunkter...

Mvh
MaxG

Tack så mycket för alla inlägg och tips. Tror nog att jag satsar på en -300 mm zoom då konverters gör att kostnaden drar iväg. Det blir förmodligen någon av nedanstående. Sigman och tamronen är tilltalande för sitt låga nypris men det känns som någon av minoltas orginalgluggar är ett bättre alternativ. Gluggen får inte vara för tung då jag allt som oftast är alldeles för lat för att släppa med mig stativet. Nu är frågan om jag har lyckats få med de allra bästa och mest prisvärda eller har jag glömt någon? Kanske finns det andra pirater som är prisvärda som tex tokina och Soligor? Bör kanske nämna att det skall användas till analogahus (7000i och dynax4).

Minolta
75-300 4,5-5,6 old
100-300 4,5-5,6 apo
100-300xi
Sigma 75-300 dg apo macro
Tamron AF 70-300/4-5,6 Di

hade skippat 100-300 APO Minolta
om jag varit dig. Den är PÅ TOK FÖR DYR, jämfört med vad den presterar. Visst är det en bra glugg, men priserna har skenat som sjutton sista tiden, bara för det råkar stå APO på den. Den är ju inte precis i klass med G-gluggarna, vad jag har förstått.

själv retar jag mig fortfarande att jag fick ett erbjudade om att köpa en 100-400 MINOLTA APO för 1800 kr (med org-kartong och inkl. frakt) för bara ett halvår sedan. Tackade nej. Sannolikt lite dumt, med tanke på hur priserna ser ut i dag.
--
förresten, gick ett prisvärt paket på tradera i går, föga tröst i dag, men där fanns ett 75-300 (old), 28-85 och ett 35-105 plus lite annat. Budet låg på 1800 kr väldigt länge, missade dock hur det gick på slutet.
---

Senast ändrad:
Jag köpte en beg KM AF 75-300/4.5-5.6(D) för en tusing på en annons här på Fotosidan.

Blev förvånad över hur skarp den faktiskt är.

Helnöjd med den.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto