Annons

Prisvärd rökmaskin för skogsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Kan ni rekommendera en prisvärd rökmaskin för skogsfotografering? Dubbelexponering kan ge effekt av dimma också men i bland vill man ha mer styrbar effekt..
 
Fascinerande! Visste inte att naturfotografer använde sånt. Det tar ju diskussionen om manipulerade foton till helt nya höjder.... eller? Nu blev jag av med ännu en av mina naiva illusioner kring fotopurismen och autenticiteten.
 
Skogsfotografering är väl inte liktydigt med naturfotografering?

Jag kan tänka mig bilder som är abstrakta och fotograferade i en skog, sedan har vi trädodlingar som knappast kan kallas för natur, lika lite som en havreåker. En rökmaskin gör väl knappast vare sig från eller till vid fotografering av små Lego-figurer på rövarstråt i en skog (för att ta ett påhittat exempel) och är knappast naturfoto osv.

(Tyvärr blev inte heller detta inlägg något svar på TS´fråga.)
 
 
Vad gör man om räddningstjänsten dyker upp pga rökbomben? Där står man och fotar nån modell, plötsligt kommer helikopter och missing people tillsammans med hundpatruller och polis.
 
Vet inte om det är en stor rökmaskin eller små lösningar. Men en snabb sökning gav två enklare varianter med olika tekniker: https://www.buttericks.se/rokpellets
Tänker spontant att pelletsvarianten ger bättre effekt i skogen…
 
Jag har kört med rökpatroner som används för att kontrollera skorstenar och ventilationsanläggningar för täthet. De finns i olika storlekar med olika brinntid och även utan skadliga ämnen om man letar i ventilations och skorstensbutiker.

Det enda problemet är att när de väl börjat ryka gäller det att vara förberedd och plåta på så länge det varar. Tänk på att ta med något icke brännbart att sälla patronen på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.