Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärd kompakt som komplement till D300

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Jag har i nuläget en Nikon D300 men ska köpa en kompletterande kamera som är liten så den alltid går att ha med sig.

Vill ha en kamera som tar bra bilder i så många situationer som möjligt. Det viktigaste kravet är att den är liten så den är lätt att ha i jackfickan eller liknande.
Jag vill inte heller ha en våldsamt dyr kompakt eftersom jag vill kunna ha den som lite slit- och släng-kamera. Hade tänkt mig lägga max 3000 kr på den men gärna lite mindre.

Får man någon vettig kompakt för detta?

Har tittat lite på Nikon S220 och S630.

Det finns hur mycket kompaktkameror som helst och behöver er hjälp :)

Nikons kompakter är inget att hänga i julgranen.
Jag dammsög marknaden efter en bra och tålig kompakt jag alltid har med mig. Jag anser att vidvinkel är viktigare än zoom.
Mitt val blev en Ricoh GR Digital II. Jag är oerhört nöjd med denna, även om den spräcker din budget.

Jag har i nuläget en Nikon D300 men ska köpa en kompletterande kamera som är liten så den alltid går att ha med sig.

Vill ha en kamera som tar bra bilder i så många situationer som möjligt. Det viktigaste kravet är att den är liten så den är lätt att ha i jackfickan eller liknande.
Jag vill inte heller ha en våldsamt dyr kompakt eftersom jag vill kunna ha den som lite slit- och släng-kamera. Hade tänkt mig lägga max 3000 kr på den men gärna lite mindre.

Får man någon vettig kompakt för detta?

Har tittat lite på Nikon S220 och S630.

Det finns hur mycket kompaktkameror som helst och behöver er hjälp :)

Skulle nog föreslå någon av Canons kompakter. har själv Nikon system men vill inte ha Nikons kompakter. De flesta Canon ger riktigt bra resultat utan krångel och många går att ställa in helt manuellt även om det är litet krångligt. Det senaste inköpet blev en Olympus Tough 8000 pga att den går att ha under vatten ner till 10m. Är dock litet besviken på bildkvaliten, min gamla Canonkompakt piskar den lätt. Å andra sidan är det grymt kul att kunna fota och filma i vatten och man behöver inte vara rädd att låta ungarna ha den.

/FW

Själv kör jag med Canon G10, kanske inte världens smidigaste men klockrent som komplementkamera. Om man nu inte orkar ha en systemare slängades över andra axeln också.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto