Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärd kameraryggsäck modell större?

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Är ute efter en prisvärd rygga som rymmer ett Nikon 200-400/4 med kamerahus monterat. (motljusskydd behöver ej vara monterat)
Har idag en Lowepro Computrekker AW som jag haft i många år och som jag är väldigt nöjd med men 200-400/4 är en rackarns stor glugg så huset får inte plats monterat..

Ös på med rekommendationer eller tips. Gärna om ni har bilder på egna kameraväskors insida med motsvarande storlek på optik 🙂

Det är tight men det går i min LowePro Tactic 450, hade kombon varit några millimeter längre hade det varit kört...

På bilden är 200-400 monterat på en D4s och det ligger en D750, ett 24-70 och ett 15-30 runt om. Något ytterligare objektiv eller kamerahus plats om det är så och vanligen har jag med ett 70-200 istället för 24-70 eller 15-30.

20210423_210146.jpg

Lowepro 500 AW II

Jag har den, men tror det är ettan jag har. Den rymmer 400 DO II + 100-400 II + 2 kamerahus, extender m.m samtidigt. Som på bilden ovan får 400 DO II plats med monterat hus och motljusskydd.
En bonus är att den precis klarar måtten för handbagage (när man väl få flyga igen.)

Tror att en Mindshift backlight 36 skulle funka fint. Jag har den mindre modellen och får plats med 7D med 100-400 och monterat motljusskydd. Mycket trevlig ryggsäck på alla sätt.

Var ska du ha termos och fikaväskan och övrig utrustning? Du behöver minst en 50-litare (Fast det lär du byta upp dig till ganska snart om du köper den). Kolla in ryggsäckar från t.ex. F-stop, Atlas eller Shimoda. Bäst när man köper en ryggsäck av lite större modell är att välja en där man kan ha olika insatser av olika storlek så det går att välja utrustningsstorlek att kombinera med annat man vill ta med sig (mat, kläder campingutrustning etc.) Köp inte en för lite rygga som ändå precis rymmer ett stort objektiv - jag lovar att det är bortkastade pengar, du kommer att byta upp dig efter en tid! En liten större rygga som du kan sätta in en mindre utrustningsinsats i väger inte många gram mer än en alltiettt-rygga av mindre modell men du har fördelen att kunna välja storleken på kamerautrustningsinsatsen och hur mycket plats du vill ha till övrig utrustning.

• Gilla
Reaktioner: SSD
Säger som Tonyeagle, köp en lite större rygga. Jag har själv F-stop Shuka med ICU XL. Rymmer mitt 180-400 (är väl samma mått som en 200-400) med hus. Dessutom bra med plats för extra kläder, min Jervenduk, fika osv. Bra inställningsmöjligheter gör den skön att bara. Grymt nöjd med den!

Den såg inte alls dum ut. Ser ut att finnas bra förvaring av övrigt. ex tunnare tröja/jacka etc
Ja, när jag reser har jag min Mindshift backlight 26 som handbagage. Två (ibland tre) kamerahus, normalzoom, 100-400, kikare plus småprylar (typ externa hårddiskar, powerbank, datorladdare) i kamerafacket; dator, tröja, hörlurar, bok, nåt ätbart i andra facket; vattenflaska, regnjacka och liknande i sidfickorna.

Ja, när jag reser har jag min Mindshift backlight 26 som handbagage. Två (ibland tre) kamerahus, normalzoom, 100-400, kikare plus småprylar (typ externa hårddiskar, powerbank, datorladdare) i kamerafacket; dator, tröja, hörlurar, bok, nåt ätbart i andra facket; vattenflaska, regnjacka och liknande i sidfickorna.
Jag har också en mindshift backlight 26 som jag haft några månader. jag har två kamerahus Canon 70d samt 90d, en med 100 mm makro monterat och en med Canon 100-400 L II monterat samt extra batterier, kikare ,m.m , kaffe+ vattenflaska extra jacka och regnbyxor m.m. Jag är supernöjd. Har alltid haft loweprosäckar men den här har plats för både mkt kameraprylar och egen packning.Läste en massa tester och såg tester på youtube. Finns en större på 36 liter men 26 l räcker utmärkt för mig.....vill ju ha lagom vikt på ryggen också. Den är också mycket skön att bära. Vet att den fått utmärkelser som bästa fotoryggsäck i några tester
mvh
göran

Jag kan ju inte låta bli att dela med mig av mitt senaste fynd, Lowepro BP 500 AW. Den har ett rejält fack ovanför kameraavdelningen, där det ryms en hel del övrig utrustning. Och kameradelen är stor, samt möjlig att både ta bort, och byta mot en mindre, om man vill. Den var inte billig, men den är otroligt bra.

Är ute efter en prisvärd rygga som rymmer ett Nikon 200-400/4 med kamerahus monterat. (motljusskydd behöver ej vara monterat)
Har idag en Lowepro Computrekker AW som jag haft i många år och som jag är väldigt nöjd med men 200-400/4 är en rackarns stor glugg så huset får inte plats monterat..

Ös på med rekommendationer eller tips. Gärna om ni har bilder på egna kameraväskors insida med motsvarande storlek på optik 🙂

Har en MindShiftGear backlight 36,a
I den har jag en tamron 150-600 monterad på en Nikon D3s, Nikon d800 med en 24-120 monterad. Vid sidan en D700,, 80-400, 16-35 och en sb-800.
I ytterfacken stoppar jag ner tröja/jacka samt lite mat termosen/flaskan i sidofackenIMG_20210430_193612.jpg

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto