Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärd kamera för produktfotografi (makro)

Produkter
(logga in för att koppla)

ec1ab

Aktiv medlem
Jag säljer en hel del små saker i min webshop har har hittills använt mig av en kompaktkamera med macro funktion men har nu kommit till en punkt då jag inte finner den nog bra.
Har nu en "canon powershot sx110 is"

Jag fotar små saker som inte är mycket större än en enkrona.

Vad för kamera skulle ni rekommendera mig? Taket skulle jag säga ligger runt 6000 kr.

Kamerahus + bra macro objektiv

Som rubriken lider köp en kamera hus, kanske begagnad, och en ny bra macro objektiv.
Kamerahus finns från Canon och Nikon på Tradera för en billig peng. När du har huset så kan du börjar söka macro objectiv och stativ, om du inte ha en.

Så det viktiga är objektivet då? Så i princip skulle vilken kamera som helst fungera så länge den har ett bra objektiv? Eftersom jag är totalt ovetande om vad det ens finns för märken för kameror så känns det lite tryggare att köpa en ny via prisjakt där det finns mer fakta och recensioner, har ni dock något bra tips vad jag bör söka efter när det kommer till begagnat så är jag helt klart intreserad.

Vad är det för objektiv jag behöver då? Vad är det för värden jag ska söka efter?

Ett förslag

Kolla in dessa länkar till cyberphoto
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123445
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1100D

Tillsammans är det lite över budget och för 200:- mer kan du köpa kameran och en kit zoom.

Detta är bara ett förslag. Det finns oändligt många fler möjligheter. Viktigaste, enligt mig, är att du lägga pengarna på en ny objektiv. Om du väljer en ny eller begagnad hus är upp till dig.

Tänk på att det finns många rikyigt hompetenta micro four third kamror som skulle ochså duger med rätt objekt.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX1silver
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=oly60micro

Ingen kostnadsbesparring men enklare att ha med dig :D

Jag tror det blir mycket svårt att klara din bugdet på 6000kr tyvärr.
men kanske detta:

Nikon D3200 :3690kr
Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM Contemporary Macro :3490kr

Objektivet är MYCKET skarpt men är inte ett "äkta " macro, dvs det klarar inte 1:1 utan 1:2,8 i förstoring, MEN med en D3200 som ligger på 24mpx och har en modern och bra sensor så kan man beskära ordentligt med bibehållen kvalitet.

Objektivet lämpar sig även mycket bra till annant, det är en skarp, ljustark normal zoom av mycket hög kvalitet. (jag vet, har en själv til en Nikon D7100)

Anledningen till att jag inte rekommenderar ett rent macro objektiv är att dom är dyra och väldigt ensidiga.

Mvh Peter

Frågan

Frågan är ju också vad du vill åstadkomma som inte din nuvarande kamera klarar?! Hoppas att du är medveten om att en systemkamera ger betydligt kortare skärpedjup än en kompaktkamera. Från någon mm till kanske en cm blir det skarpt och resten blir suddigt beroende på hur mycket du bländar ner. Det krävs mycket ljus för att få skärpedjup (för att kunna blända ner) med en systemkamera. Stativ alternativt blixt/lampor lär behövas men det går att klara med din budget ifall du går på begagnat eller köper någon av de billigaste modellerna.

kortfattat vill jag få möjlighet att bestämma vart fokusen ska ligga och och förgrund/bakgrund blir oskarp. På kameran jag har nu så blir allt skarp oavsett hur jag stället in den (nja bakgrunden kan bli "lite" suddig på sin höjd). den ska endast användas till att fota mina produkter med, har ett 40cm tält med 2st 100W lägenergilampor på 5500k. Ska sällan fota annat större än de som får plats i tältet. Ska som sagt inte fota något annat heller med kameran så allt den behöver klara är just de som nämns ovanför.

Kollar tradera och cannon EOS finns i ett gäng olika versioner, 1-7 vad jag kan se, är det någon större skillnad på dem som jag någonsin kommer lägga märke till? Någon jag bör hålla mig undan?

Jag ser att tillfört mera information om vad du är ute efter och det svar som jag funderat på är inaktuellt.
Du har fått ett tips från p_stman med en kombination som innehåller ett Sigma 17-70. Jag har ett sådant till min Pentax K5 och provade för ett tag sedan att fotografera av 6x6 negativ med det och med ett Tamron 90 mm macro, kameran i ett reprostativ. Jag kunde inte se någon skillnad i skärpa mellan bilderna.
Här är en bild tagen på fri hand alldeles nyss på en linjal i ett fönster så nära jag kunde komma med sigmat med motljusskyddet avtaget. 1/250 och bl 4. Tillägg: jag har modellen innan "C"

Bilagor

• SNOL8045_b400.JPG
    SNOL8045_b400.JPG
    94.3 KB · Visningar: 579
Jag tror det blir mycket svårt att klara din bugdet på 6000kr tyvärr.
men kanske detta:

Nikon D3200 :3690kr
Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM Contemporary Macro :3490kr

Objektivet är MYCKET skarpt men är inte ett "äkta " macro, dvs det klarar inte 1:1 utan 1:2,8 i förstoring, MEN med en D3200 som ligger på 24mpx och har en modern och bra sensor så kan man beskära ordentligt med bibehållen kvalitet.

Objektivet lämpar sig även mycket bra till annant, det är en skarp, ljustark normal zoom av mycket hög kvalitet. (jag vet, har en själv til en Nikon D7100)

Anledningen till att jag inte rekommenderar ett rent macro objektiv är att dom är dyra och väldigt ensidiga.

Mvh Peter

D3200, 18-55 och 40 mm Micro-Nikkor går väl in i budgeten annars. Ett äkta makro, men 18-55 är förstås tråkigare än 17-70. Kruxet är ju att arbetsavståndet med makrot blir väldigt kort om man går till 1:1. Det kan göra ljussättningen besvärlig.

D3200, 18-55 och 40 mm Micro-Nikkor går väl in i budgeten annars. Ett äkta makro, men 18-55 är förstås tråkigare än 17-70. Kruxet är ju att arbetsavståndet med makrot blir väldigt kort om man går till 1:1. Det kan göra ljussättningen besvärlig.

Också en av anledningarna till att jag inte rekommenderade ett makro, skärpedjupet blir fruktansvärt kort med ett 40mm macro samt att ljuset kan bli lite svårare att få till.

sen förespråkar jag faktiskt sigmat kraftigt, den skärpan för den summa pengar objektivet kostar gör det fruktansvärt prisvärt.

Jag ser att tillfört mera information om vad du är ute efter och det svar som jag funderat på är inaktuellt.
Du har fått ett tips från p_stman med en kombination som innehåller ett Sigma 17-70. Jag har ett sådant till min Pentax K5 och provade för ett tag sedan att fotografera av 6x6 negativ med det och med ett Tamron 90 mm macro, kameran i ett reprostativ. Jag kunde inte se någon skillnad i skärpa mellan bilderna.
Här är en bild tagen på fri hand alldeles nyss på en linjal i ett fönster så nära jag kunde komma med sigmat med motljusskyddet avtaget. 1/250 och bl 4. Tillägg: jag har modellen innan "C"
hade varit mer intressant om linjalen låg den andra vägen så man såg när skärpan kom och försvan, men utifrån vad jag ser ser det ok ut.

Jo det är en fördel om det kan åtminstone vara 7cm+ mellan objekt och kamera, lättare men ljuset.

Sigma 17-70, till vad för kamera går det? vill helst inte hålla på med tittfönster, aldrig avrit min grej :D Stor skärm ^_^ Kanske någon Canon EOS ***0D ? (alltid tyckt om canon)

hade varit mer intressant om linjalen låg den andra vägen så man såg när skärpan kom och försvan, men utifrån vad jag ser ser det ok ut.

Jo det är en fördel om det kan åtminstone vara 7cm+ mellan objekt och kamera, lättare men ljuset.

Sigma 17-70, till vad för kamera går det? vill helst inte hålla på med tittfönster, aldrig avrit min grej :D Stor skärm ^_^ Kanske någon Canon EOS ***0D ? (alltid tyckt om canon)

Nikon, canon och sigma. (ev pentax o sony med men ej helt 100)

okok, men då har vi mer eller midre spikat objektivet, avd för kamera då? När det kommer till datorer vet jag ved jag får men när det kommer till kameror så kan jag typ inget. Kan tänka mig en beggad från tradera bara jag vet vad jag ska spana efter. Stor prisskilnad, stor klvalitetsskillnad? om ja vad?

30/300?
40/400?
50/500?
60/600?

Om det är canon du vill ha så funkar tex

550D
600D
650D
60D

Det finns nog andra med som funkar men dessa hittar du för skapliga priser beggade.

Den första bilden jag lade upp var endast för att ge en uppfattning om hur mycket eller lite som kommer med. Sigma 17-70 zoomas till makroläge, största bländare är då 4.
Nedan en bild med bl 4 och en med bl 16 så ser du ungefär vad skärpedjupet blir. Det är hela bilder som bara samplats ner och skärpts en aning. Kameran har varit inställd på 10 Mpixlar och jpg. Kameran har lutats ca 40 grader.

Bilagor

• SNOL8046_bl4.JPG
    SNOL8046_bl4.JPG
    89.8 KB · Visningar: 237
  • SNOL8047_bl16.JPG
    SNOL8047_bl16.JPG
    94.3 KB · Visningar: 207
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar