Annons

Prisvärd begagnad allroundoptik till Canon år 2022?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gardell

Aktiv medlem
Hej!

Under vintern fyndade jag en Canon 750D och den har sannerligen återväckt min fotohobby. Med den följde det lite trötta kitobjektivet EF-S 18-55mm, och utöver det så har jag införskaffat nifty-fifty, EF 50mm f/1,8 samt EF 40mm f/2,8.

Kitoptiken drar jag mig av förklarliga skäl för att använda, och att röra sig enbart med de två fasta gluggarna är begränsande. Så tankarna på skaffa en lite bättre begagnad allroundoptik/vidvinkelzoom har kommit.

Ett spann på ca 18-55mm är väl ganska lagom, men det får gärna vara lite större. Och jag tänker mig att det antingen ska vara relativt ljusstarkt, alternativt (och/eller helst) ha bildstabilisering. Tyst autofokusmotor hade inte heller skadat. Budgeten är dock väldigt låg, helst inte mer än 1500 kr.

Jag siktade ganska tidigt in mig på EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM och fick tag på ett exemplar via Tradera för knappt 800 kr, som dock visade sig vara trasigt. Lite bränd av den affären så vill jag gärna se mig om efter alternativ nu. Back in the day tittade jag bland andra mycket på Sigma 18-50mm f/2,8 och Tamrons motsvarighet, men vet inte hur de står sig idag - och så saknar de bildstabilisering.

Ös gärna på med förslag. :)

Tack på förhand.
 
Canon 17-55/2,8 är ett alldeles utmärkt objektiv, om man inte är nöjd med den underskattade kitzoomen. Canon 15-85 lär också vara väldigt bra, fast mindre ljusstarkt förstås.

Vill man ha fasta brännvidder skulle jag rekommendera betydligt kortare än 50. 22 mm skulle ju motsvara en klassisk 35:a.
 
Canon 17-55/2,8, Sigma/Tamron 17/18-50/2,8 eller ännu bättre men mer begränsat omfång och större Sigma 18-35/1,8. Dock så måste jag säga att rent skärpemässigt så duger nyare varianter av 18-55/3,5-5,6 ganska bra med förbehåll för enorm variation mellan ex. Däremot finns ju knappt några bländar steg att leka med Inna diffraction sätter in och det är inte lämpat för rörliga motiv i lite sämre ljus. Sedan tycker jag att få/5,6 ger ganska "platta" bilder på flera motiv.
 
Sigma 17-70/2,8-4 som har IS och finns i flera utgåvor. Ett riktigt bra allroundobjektiv som bör kunna hittas för ett bra pris begagnat.
 
Tack för svaren! :D

Gällande de fasta brännvidderna så är planen att sälja EF 40mm och skaffa just ett EF-S 24mm istället. De verkar ligga på snarlika summor begagnat.

Men bättre allroundzoom är prio nu. Jag tycker inte mitt exemplar av kitobjektivet är särskilt skarpt alls och ger ingen känsla, varken i handen eller i fotona.

Canon 17-55/2,8 är ett alldeles utmärkt objektiv, om man inte är nöjd med den underskattade kitzoomen. Canon 15-85 lär också vara väldigt bra, fast mindre ljusstarkt förstås.

Vill man ha fasta brännvidder skulle jag rekommendera betydligt kortare än 50. 22 mm skulle ju motsvara en klassisk 35:a.
Tack för tipsen, men tyvärr ligger de långt utanför min budget. Men jag hade inte tackat nej till någon av de två.

Canon 17-55/2,8, Sigma/Tamron 17/18-50/2,8 eller ännu bättre men mer begränsat omfång och större Sigma 18-35/1,8. Dock så måste jag säga att rent skärpemässigt så duger nyare varianter av 18-55/3,5-5,6 ganska bra med förbehåll för enorm variation mellan ex. Däremot finns ju knappt några bländar steg att leka med Inna diffraction sätter in och det är inte lämpat för rörliga motiv i lite sämre ljus. Sedan tycker jag att få/5,6 ger ganska "platta" bilder på flera motiv.
Tack för tipsen! Ja, Sigma/Tamron 17/18-50 har jag tittat på länge. De verkar vara överkomliga i begagnatpris nu. De andra blir tyvärr för dyra.
Vad det gäller 18-55 så tycker jag inte mitt exemplar är särskilt skarpt. Men det kan variera alltså? Det är ju lite intressant på en sån precisionsprodukt som objektiv ändå är.

Sigma 17-70/2,8-4 som har IS och finns i flera utgåvor. Ett riktigt bra allroundobjektiv som bör kunna hittas för ett bra pris begagnat.
Det var ett bra tips. Verkar dock ligga lite över min budget med IS, men det kan vara värt att hålla utkik efter.
 
Tack för svaren! :D

Gällande de fasta brännvidderna så är planen att sälja EF 40mm och skaffa just ett EF-S 24mm istället. De verkar ligga på snarlika summor begagnat.

Men bättre allroundzoom är prio nu. Jag tycker inte mitt exemplar av kitobjektivet är särskilt skarpt alls och ger ingen känsla, varken i handen eller i fotona.


Tack för tipsen, men tyvärr ligger de långt utanför min budget. Men jag hade inte tackat nej till någon av de två.


Tack för tipsen! Ja, Sigma/Tamron 17/18-50 har jag tittat på länge. De verkar vara överkomliga i begagnatpris nu. De andra blir tyvärr för dyra.
Vad det gäller 18-55 så tycker jag inte mitt exemplar är särskilt skarpt. Men det kan variera alltså? Det är ju lite intressant på en sån precisionsprodukt som objektiv ändå är.


Det var ett bra tips. Verkar dock ligga lite över min budget med IS, men det kan vara värt att hålla utkik efter.

Det är ju precisionen i en ganska komplicerad optisk konstruktion ändå som är problemet. Att få flera linser som skall sitta rätt och dessutom en IS grupp som rör sig i sidled i små rörelser och få allt centrerat i ett objektiv som skall säljas billigt är inte lätt. Kvalitetskontroll en blir gärna sviktande och toleranser lär vara större än i mer påkostade objektiv (men även där kan variation mellan ex vara betydande.
 
Tänkte komma med facit såhär tre månader senare.. :giggle:

Det blev slutligen ett Sigma 17-50mm f/2.8 OS HSM begagnat i väldigt fint skick. Mycket nöjd med vad det presterar! Känns också lite som att cirkeln blev sluten med tanke på att jag såg den tidigare versionen i Sigmas 18-50mm f/2.8 som något jag verkligen ville införskaffa ca år 2005-2006.

Jämfört med då har dock mitt sätt att fotografera utvecklats en del. På den tiden var vidvinkel grejen, men nu är det sällan jag går under 30mm (motsvarande ca 50mm på APS-C) egentligen. Saknar därför ett lite större zoomomfång för att det ska kunna räknas in som ett perfekt "allround-objektiv" för mig. Men vad tusan, nu har jag en väldigt fin och skarp vidvinkelzoom åtminstone. :)(y)

Kan också skvallra om att jag sålde både EF 40mm och EF 50mm II. Har istället begagnat införskaffat ett EF 50mm f/1.8 STM, ett EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM och ett EF 100mm f/2.8 USM Macro. Samtliga, inklusive Sigmat, var smått osannolika klipp - och alla dessutom i toppenskick. Ibland ska man ha tur. :D

Saknas gör en fast vidvinkel, men behovet är mindre när nu Sigmat är så pass skarpt. Kommer dock hålla ögonen öppna efter både det och andra roliga klipp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.