Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisskillnad mellan bildbyrå och SFF

Produkter
(logga in för att koppla)

Homy

Aktiv medlem
Hej!

Sökte men hittade inget relevant (annars får ni hänvisa). Jag har en del bilder på Alamy och priset för en bild för användning på hemsidor, appar, sociala medier och bloggar i icke kommersiellt syfte är ca 250 kr i 5 år globalt.

SFF:s priser är följande:

WEBBPLATSER, INTRANÄT OCH APPAR

redaktionellt 800 kr/vecka, 1100 kr/mån, 1600 kr/år, 3200 kr/obestämd tid
kommersiellt 1500 kr/vecka, 2200 kr/mån, 3200 kr/år, 6400 kr/obestämd tid

ANVÄNDNING AV ARKIVBILDER I SOCIALA MEDIER

Användning på företags sida 2500 kr

Det är ju en väldigt stor skillnad. Jag har fått en direkt förfrågan från en reklambyrå om bilder på ett av deras projekt som jag dokumenterade på egen hand. Bilderna finns inte på Alamy men jag tänkte först utgå från Alamys priser. Sen tänkte jag att jag enl. SFF sätter kanske för låga priser? En bild i 5 år skulle ju då kosta 3200 istället för 250!

Vad tycker ni och hur gör ni som säljer både via bildbyrå och på egen hand? En annan fråga är hur gammal måste bilden vara för att räknas som arkivbild?

Med arkiv bild betyder det väll bara i princip att man fotograferat något för sig själv och samlat det i sitt arkiv. Det har väll inget med tid att göra? Har jag fel?
Och att man senare plockar fram och säljer det.
Sen så ja 250kr för 5år är för lågt tycker jag.
Sålde själv en bild för 5års användning till ett bolag för 4500kr ur mitt arkiv.
Till en broschyr som dom skulle göra, plus interna presentationer.

Med arkiv bild betyder det väll bara i princip att man fotograferat något för sig själv och samlat det i sitt arkiv. Det har väll inget med tid att göra? Har jag fel?
Och att man senare plockar fram och säljer det.
Sen så ja 250kr för 5år är för lågt tycker jag.
Sålde själv en bild för 5års användning till ett bolag för 4500kr ur mitt arkiv.
Till en broschyr som dom skulle göra, plus interna presentationer.
Okej, så SFF:s priser utgår från att man fotat bilderna på kundens uppdrag till deras hemsida? Då klassas mina egna bilder som arkivbilder? Får tillägga att jag är amatörfotograf, därav mina frågor. :)

Ja dina bilder skulle klassas som Arkiv bilder då antar jag.
Var du ska kolla under är där det står Arkiv bilder.
Men den prislistan kan vara lite svår att fot om.
För det beror ju helt på hur kunden ska använda bilderna.
T ex om den ska användas på webben kan det se ut så här.

WEBBPLATSER
1mån 6mån 1år
redaktionellt 975 1 200 1 500
kommersiellt 2 000 2 500 3 000
webbannonser 3 000 4 000 6 000

Vill säga, ska dom använda det för kommersiellt bruk på deras egen hemsida.
Så skulle ett år kosta 3000kr så för 5 år är det bara att gånger 5.
Ska dom då göra annonser som inte bara då kommer att synas på deras egen hemsida så skulle det kosta dom 6000kr per år för att dina bilder får mer spridning.

Glöm ej att skriva ett kontrakt med som säger vad bilden får användas till och hur länge.
Kan också vara bra att skriva in det i metdatan på bild filen.
Så vill dom senare använda bilden t ex på AFFISCHER, SKYLTAR, UTOMHUSREKLAM så måste dom betala igen för vad dom ska ha det till.
Och då är det helt andra priser beroende på vad dom ska göra.

Mvh. Sascha.

Okej, så SFF:s priser utgår från att man fotat bilderna på kundens uppdrag till deras hemsida? Då klassas mina egna bilder som arkivbilder? Får tillägga att jag är amatörfotograf, därav mina frågor. :)

Hej.

Mjo förstog det med.
Orkade själv inte leta fram den så kollade på 2015 :D
Nopp säljer bara bilderna själv då jag och några kompisar har en Studio tillsammans.
Jobbar direkt till kund eller säljer bilder ifrån mitt arkiv då någon frågar efter något specifikt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar