Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisskillnad Canon 5Dsr

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas1964

Medlem
Skall byta ut min Canon 5Ds som har över 200000 exponeringar och funderar på en 5Dsr.
Det som slår mig när jag kollar på nätet är den stora skillnaden i priser , Cyberphoto och Scandinavian Photo tar 40590 kr medan Japan Photo och Rajala tar 33989kr.
Skillnaden blir 6600 kr , någon som har en aning om varför vissa butiker har lagt på 16% under mars månad ?
Vill minnas att jag betalade 32000 kr för min 5Ds för 2 år sedan.
 
5Ds har alltid legat under 5Ds R i pris. Eftersom R-modellen är populärare har prisskillnaden ökat.

Utvecklingen går mer och mer mot att butikerna försöker hålla rekpris för att få större marginal. Istället jobbar de med tillfälliga kampanjer och rabatt till vissa kunder.

Scandinavian Photo är inte ensamma om att ta mer än 40 tusen för 5DsR. Jag har för mig att introduktionspriset var under 40 papp, vilket tyder på att Canon höjt rekpriserna pga valutaförändringar.
 
Utvecklingen går mer och mer mot att butikerna försöker hålla rekpris för att få större marginal. Istället jobbar de med tillfälliga kampanjer och rabatt till vissa kunder.

Du liksom jag, tycker väl inte att butikerna till oss kunder ska bry sig om tillverkarnas rek, pris alls utan helst 'köra sina egna race', så de inte bara ger 'vissa' kunder billigare på bekostnad av oss 'vanliga' kunder?
 
Verkar som dessa höga priser enbart gäller Europa då Canon Store USA tar 3699$ och Canon Store Hong Kong tar 28880 HK$ vilket omräknat blir ca 30300 Kr.
 
Verkar som dessa höga priser enbart gäller Europa då Canon Store USA tar 3699$ och Canon Store Hong Kong tar 28880 HK$ vilket omräknat blir ca 30300 Kr.

Lägger man på 25% moms hamnar man då relativt nära de svenska priserna. Pratar vi då inte om ett försök av Canon att tjäna mer generellt?

Jag skulle så gärna veta hur bra 6D II säljer. Går det inte så bra (och många har uttryckt blandade känslor) så får vi se huruvida Canon tvingas sänka priserna på även 5D serien för att möta upp konkurrenterna från ffa Nikon och Sony.
 
Köpte min Canon EOS 5DS ifrån cyberphoto för ett par månader sedan och betalade 24995:-. I dag vill dom ha 38 490:-, Hutlös höjning.
 
Skall byta ut min Canon 5Ds som har över 200000 exponeringar och funderar på en 5Dsr.
Det som slår mig när jag kollar på nätet är den stora skillnaden i priser , Cyberphoto och Scandinavian Photo tar 40590 kr medan Japan Photo och Rajala tar 33989kr.
Skillnaden blir 6600 kr , någon som har en aning om varför vissa butiker har lagt på 16% under mars månad ?
Vill minnas att jag betalade 32000 kr för min 5Ds för 2 år sedan.

Det är sannolikt valutaförändringar. Priserna har justerats på Canons objektiv också, t ex kostar EF 500/4 II numera 103 000 kr inkl. moms på Cyberphoto. Tidigare 93 000 kr inkl moms. Är det valutaförändringar kanske fler tillverkare än Canon följer efter och justerar priserna framöver.
 
Ja det anser jag med för en snart 3 år gammal kamera med tanke på att du får både Sonys och Nikons nyaste för mindre pengar.

Förutom valutajusteringar så kan vara så att Canon 5Ds inte tillverkas längre och att Canon bedömer att de kan sälja slut lagret även om de höjer priset. Med tanke på att 5D Mark IV är 1,5 år gammal känns det som att en 5Ds Mark II baserad på 5D Mark IV inte borde vara långt borta.
 
Kampanjer är märkliga.
Just nu kostar 5DSr hos Scandinavian 42000 kronor. Såvida man inte vill köpa den tillsammans med ett Sigma 50 mm f/1,4, för då är det paketet 1400 kronor billigare än enbart kameran.
 
Förutom valutajusteringar så kan vara så att Canon 5Ds inte tillverkas längre och att Canon bedömer att de kan sälja slut lagret även om de höjer priset. Med tanke på att 5D Mark IV är 1,5 år gammal känns det som att en 5Ds Mark II baserad på 5D Mark IV inte borde vara långt borta.

Har lite samma tankar så jag tror jag väntar och ser om det släpps någon Mark II under året.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.