Annons

Prissättning

Produkter
(logga in för att koppla)

fart I art

Medlem
Hej!
Jag misstänker att prisättningsfrågan är ett svårt diskussionsämne och säkert ett ämne som ofta förekommer på forum som FS. Uppskattar verkligen svar om era tankar och funderingar.

Jag har fått ett fotouppdrag av X kommun om att fylla deras bildbank med bilder under specifika temor. Sammanlagt rör det sig om 40 bilder.

Mina alternativ är att ta betalt per foto, per timme eller paketpris.
Rent spontant tycker jag att paketpris låter mest vettigt där jag kan uppskatta antal timmar med antal foton som skall tas. Vad som gör mig osäker är hur mycket man bör ta per foto och per timme. Jag vet att det finns rekommendationer att följa men om man nu tillhör amatörkretsen bör man följa samma riktlinje?
Jag kan känna också att min utrustning börjar bli föråldrat vilket olyckligtvis sänker mitt självförtroende av hur mycket jag kan ta betalt för ett sådant uppdrag.

tips och funderingar?
 
Mitt tips: ta timlön. Det känns såväl seriösast som lättast att bygga vidare på för framtida uppdrag. Annars riskerar du stå där och fundera vad en bild är värd vilket är som att fråga sig hur långt ett snöre är. Att uppskatta ett paketpris kan baktända ganska rejält då det krävs ganska lite för att tidsramen ska rubbas (trots att du själva gör allt rätt).

Kanske finns det någon på FS som gjort ett liknande jobb för en annan kommun (eller företag) som kan hinta om hur lång tid det tar och vad man eventuellt bör tänka på. På så sätt kommer du iaf lite mer förberedd. Då kan du också få en uppfattning vad som är rimligt betalt.

Självförtroendet kan kanske byggas upp med att X kommun anlitade dig av en anledning :)

Lycka till och meddela gärna hur det gick.
 
Jag har fått ett fotouppdrag av X kommun om att fylla deras bildbank med bilder under specifika temor. Sammanlagt rör det sig om 40 bilder.

Låter som en ganska specifk uppdragsbeskrivning. Tror också att paketpris blir lättast att få igenom hos kommunen. Nivån på paketpriset får du uppskatta genom att gissa hur många timmar du tror det tar och multiplicera med 250 - 500 kr ;)

Ett tips är att komma överens om ett paketpris innan du börjar uppdraget, speciellt kommuner har en förmåga att förutsätta att bilder är nästan gratis :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.