Mahatmas
Ny medlem
Hej
Jag är ny här, så om jag ställer en dum eller för detta forum oppassande
fråga så ber jag om ursäkt.
Jag fotograferar inte proffesionellt men har på sista tiden gjort några jobb.
Har INGEN aning om hur jag ska tänka när jag bestämmer arvode.
Det aktuella scenariot är att en bekant till mig jobbar på ett företag som lanserar
en hud/hälsoprodukt i Sverige. Jag har tagit bilder för reklam/testemony-annonser
som publiceras i bl.a Hemmtets Journal, fackpress B2B mm.
Fotosessionerna var 2 o tog ungefär 2 tim styck. Jag dök upp på platser som kunden
valt och hade med mig blixtar/utrustning etc. Jag har inte redigerat bilderna utan levererat
ca 10 RAW-bilder per session. Inga kontrakt är skrivna men dealen är nog att nu äger kunden bilderna att göra vad dom vill med och kan publicera utan restriktioner.
GÅR det att säga något generellt om var jag borde ligga i pris på ett sånt jobb?
Tacksam för all feedback!
/Mattias
Jag är ny här, så om jag ställer en dum eller för detta forum oppassande
fråga så ber jag om ursäkt.
Jag fotograferar inte proffesionellt men har på sista tiden gjort några jobb.
Har INGEN aning om hur jag ska tänka när jag bestämmer arvode.
Det aktuella scenariot är att en bekant till mig jobbar på ett företag som lanserar
en hud/hälsoprodukt i Sverige. Jag har tagit bilder för reklam/testemony-annonser
som publiceras i bl.a Hemmtets Journal, fackpress B2B mm.
Fotosessionerna var 2 o tog ungefär 2 tim styck. Jag dök upp på platser som kunden
valt och hade med mig blixtar/utrustning etc. Jag har inte redigerat bilderna utan levererat
ca 10 RAW-bilder per session. Inga kontrakt är skrivna men dealen är nog att nu äger kunden bilderna att göra vad dom vill med och kan publicera utan restriktioner.
GÅR det att säga något generellt om var jag borde ligga i pris på ett sånt jobb?
Tacksam för all feedback!
/Mattias