Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissättning för fil till fototapet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har fått en förfrågan av en privatperson om att köpa en av mina bilder för att göra en fototapet. Jag skickar inte nån bildfil till min kund, eftersom jag då inte har nån koll alls på hur många tapeter som till slut blir printade, så den delen behöver ni inte kommentera.

Min kund bor dock i princip granne med ett välrenommerat tryckeri som bl a gör fototapeter. Min tanke är att ta betalt för filen av min kund, skicka filen till tryckeriet som sedan gör affär med kunden när det gäller själva tryckningen och när de printat tapeten i ett ex slänger originalfilen.

Frågan är dock vad som kan vara ett lagom pris för själva rätten att trycka en fototapet i ett ex. Bilden är tagen sedan länge, och mitt arbete nu är bara att beskära till rätt proportioner och dessutom konvertera till svartvitt enligt kundens önskemål.

Pris? Någon som vill dela lite tankar?

jag funderar på om det egentligen spelar någon roll att det är just en fototapet det handlar om? Visst, den är större än en vanlig print och därmed sannolikt dyrare att trycka men den kostnaden gör din kund upp med tryckeriet.
Så priset avser väl snarare köpet av själva rättigheten till ett unikt exemplar av din bild oavsett presentationsform. Är det då lättare att hitta ett pris som är rimligt?

2500 kr för rätten att göra en fototapet har jag tagit av mina privata kunder under dryga tio år. Mer för företag. Och det har gått riktigt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar