Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissättning CD-Omslag

Produkter
(logga in för att koppla)

mauel

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotograferade en konsert i somras och nu har ett utav banden som spelade kontaktat mig. Såhär såg mailet ut:

"Tjena!

Du fotade oss i Skövde förra året och nu håller vi på med nya skivan och undrar om du skulle vilja skicka de foton du tog på oss så vi möjligtvis kan använde något av dom på omslaget av skivan om det skulle vara OK?
Givetvis skriver vi med dig som fotograf osv!"

Givet är ju att de förväntar sig att få använda bilderna gratis, vilket jag inte går med på. Men jag försöker hitta någon form av prismall för användningen av min bild på deras album.

Jag har kikat på SFF:s prisguide, men hittar inget som passade min situation. Vet heller inte vart jag ska gå annars.

Väldigt tacksam för svar!

/Emanuel

I SFF's prislista så finns ju under arkivbilder en rubrik som heter Video/CD/DVD och där finner du pris på det du söker.

Lycka till.

Är det ett känt band som säljer massor, eller ett okänt band som ger ut sin första skiva och förmodligen kommer att gå i förlust på den?

I det första fallet så kan du väl titta på vad SFF tycker att man ska ta för ett bokomslag, t.ex. 2 700 kr vid en upplaga på 5 000 exemplar.

I det andra fallet så får du anpassa dig till vad kunden har råd att betala. Var i så fall väldigt tydlig med att du ger dem en engångsrabatt. Annars ser de dig som en billig fotograf, och förväntar sig samma pris nästa gång.

T.ex: "Mitt pris för en arkivbild som skivomslag i en upplaga på 500 exemplar är 900 kr. Men eftersom det är eran första platta så kan jag ge 700 kr rabatt, och ni betalar bara 200 kr."

Det är bättre att du tar bra betalt från början och säger att nästa gång får de bilden med 50% rabatt.

Hur lång tid skulle du lagt ner för att ta en sån bild? 3-4 timmar?

Tycker inte du kan gå under 3000kr.

Det är bättre att du tar bra betalt från början och säger att nästa gång får de bilden med 50% rabatt.

Hur lång tid skulle du lagt ner för att ta en sån bild? 3-4 timmar?

Tycker inte du kan gå under 3000kr.

Runt 4 timmar i fotografering, samt att det nu blir någon timmas efterarbete med tanke på vad den ska användas till.

Jag valde att följa SFF:s prisförslag för användning till omslag

1000 upplagor: 3500kr
10 000 upplagor: 4500kr
100 000 upplagor: 5500kr

Runt 4 timmar i fotografering, samt att det nu blir någon timmas efterarbete med tanke på vad den ska användas till.

Jag valde att följa SFF:s prisförslag för användning till omslag

1000 upplagor: 3500kr
10 000 upplagor: 4500kr
100 000 upplagor: 5500kr

Det borde de vara nöjda med. Hyr man en fotograf vet man inte hur bilderna blir. Här har de facit så det är noll risk för dem.

Så vad är din rekommendation?
Att TS bestämmer lämpligt pris (eller iaf utgångsbud för förhandlingar) utifrån vad kunden kan tänkas vara villig att betala.

Om det sedan är 800 kr eller 8000 kr kan jag inte bedöma, eftersom jag inte känner till kundens ekonomiska status, hur stor upplagan är, hur unik TSs bild är osv.

Att TS bestämmer lämpligt pris (eller iaf utgångsbud för förhandlingar) utifrån vad kunden kan tänkas vara villig att betala.

Om det sedan är 800 kr eller 8000 kr kan jag inte bedöma, eftersom jag inte känner till kundens ekonomiska status, hur stor upplagan är, hur unik TSs bild är osv.

Det är väl inte helt otroligt att kunden är villig att betala vad det skulle kostat med inhyrd fotograf, fast med känt resultat och viss rabatt.

Jag tycker att fotografen ska ge ett pris som går att förhandla, är det för högt så försöker de pruta eller så ber dom någon annan ta annat foto. Vad är ett foto värt idag? Tror det var lite annat förr när man betalade för film och framkallning t.ex. nu går det ju i stort sett att fotografera med vad som helst.

Min bror som umgås i musiker kretsar brukar tipsa om mina photoshop bilder till artister/grupper i hopp att någon ska nappa och jag skulle inte bli annat än glad men jag har väldigt svårt att ta ut ett rimligt pris..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar